12. díl: Bankovní identita vám zpřístupní nové možnosti ve světě online služeb

Hlavní myšlenkou bankovní identity je poskytnout uživatelům jednotné přihlašovací údaje k celé řadě online služeb, a to včetně služeb státní správy. Seznam portálů, ke kterým se můžete pomocí bankovní identity přihlásit, se navíc neustále rozrůstá. Využijte výhody digitalizace na maximum – je to bezpečné, rychlé a jednoduché.

Jak vznikla myšlenka elektronické identity

Nejprve ohlédnutí do historie – elektronická nebo bankovní identita je něco, s čím se můžete setkat v zemích EU již nějakou dobu. Za všechny jmenujme například Estonsko nebo severské země v čele se Švédskem. Vychází se přitom z jednoduché myšlenky – banka (nebo obecně poskytovatel elektronické identity) vás již identifikovala se všemi náležitostmi. Teprve po ověření identity můžete spravovat své finance a produkty online.

Bankovní identita v ČR dostala své obrysy relativně nedávno – pod hlavičkou České bankovní asociace došlo k rozpracování modelu, ve kterém je možné použít vaše údaje pro internetové bankovnictví i mimo vaši banku. Díky tomu si nemusíte pamatovat spousty přihlašovacích údajů a hesel.

Identita občana zpřístupňuje online služby státní správy

Systém bankovní identity zahrnuje banky jako klíčové dodavatele online identity. Dalším hráčem je stát – se svými tzv. základními registry zajišťuje správu informací o občanech, samozřejmě včetně dalších agend, například osobních dokladů. Zároveň je to i stát, který nabízí online služby – za všechny například Portál občana. Posledním, ale asi nejdůležitějším prvkem je samotný uživatel, který se chce dostat k zabezpečeným online službám banky nebo státu.

Jak probíhá přihlášení pomocí bankovní identity?

Jak to celé funguje? Proces ověření identity probíhá následovně:

  1. Narazíte na stránky, na kterých se budete chtít přihlásit.
  2. Jednou z možností přihlášení bude právě bankovní identita.
  3. Zvolíte svoji banku, u které používáte internetové bankovnictví a digitální identitu, a přejdete na její stránky pro ověření identity.
  4. Zadáte přihlašovací údaje a potvrdíte je pomocí SMS, aplikace v telefonu nebo čipovou kartou (podle toho, co vaše banka podporuje).
  5. Vrátíte se zpět na webové stránky, ale nyní již jako ověřený uživatel s přístupem ke svým údajům.

Pokud jste někdy na internetu použili přihlášení prostřednictvím například Google (Facebook, …) účtu, je proces velmi podobný a bezpečný. Provozovatel stránek získává informace o vás, ale ověření vaší identity zajišťuje někdo jiný. Podstatným rozdílem je ale napojení bankovní identity na registry státu a míra ověření uživatele online bankovních služeb. Díky tomu je možné s bankovní identitou zajistit mnohem více.

Kdy využijete bankovní identitu?

Již od roku 2021 je možné například kontrolovat nebo spravovat vybrané údaje na již zmiňovaném Portálu občana. S bankovní identitou se můžete přihlašovat i k dalším portálům státní správy, kde si můžete např. zřídit datovou schránku, podat daňové přiznání, nahlédnout do karty řidiče nebo vyřídit sčítání lidu.

Bankovní identitu lze využít i pro přihlášení do klientských zón, e-shopů a aplikací, kde jednoduše založíte nové služby nebo podepíšete smlouvy online.

Které banky již e-identitu poskytují?

ČSOB jako jedna z největších bank na trhu připravila společně s Českou spořitelnou a Komerční bankou společné řešení BankID – více o něm se můžete dozvědět na webu BankID. BankID poskytuje konsolidované služby zapojených českých bank a umožňuje tak jednoduché využití bankovní identity v soukromém sektoru (např. poskytovatelé telekomunikačních služeb, pojišťovny, e-shopy).

A pro uživatele služby ČSOB CEB máme další dobrou zprávu. Vámi využívaná ČSOB Identita může být právě tím nástrojem, který vám zpřístupní nové možnosti v online světě. Využití bankovní identity máte přitom pod kontrolou vy – můžete její využívání (ČSOB eID) zamezit, a především se sami rozhodujete, na kterých stránkách ji využijete.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Zpět