Jak zviditelnit svou firmu v médiích

Článek či rozhovor v médiích je skvělá reklama zcela zdarma, o pozornost médií se vám proto rozhodně vyplatí bojovat. Navíc firma, která se pravidelně objevuje v respektovaných médiích, má v očích veřejnosti mnohem větší důvěru. Poradíme vám, jak zaujmout novináře v záplavě tiskových zpráv a jak ze vztahů s médii vytěžit maximum.

Vytipujte si zajímavé téma

Pravidlo číslo jedna zní: tiskovou zprávu pište pouze tehdy, máte-li co říct veřejnosti. Bez zajímavého námětu se do médií jednoduše nedostanete. Vytipovat ale téma, které novináře opravdu zaujme, může být celkem oříšek. V první řadě se musíte naučit přemýšlet jako novinář. Úkolem novinářů totiž není dělat vám reklamu, ale přinášet relevantní a zajímavé zpravodajství pro své čtenáře. Zodpovězte si proto otázku: Je téma opravdu zajímavé pro širokou veřejnost, nebo pouze pro vás?

Téma si definujte co nejkonkrétněji a nikam neodbočujte, jakkoliv zajímavé doplňující informace máte. Pokud chcete komunikovat uvedení nového produktu na trh, nechte si informaci o největší zahraniční expanzi na jinou příležitost. Téma přizpůsobte médiu, kterému budete tiskovou zprávu nabízet.

NÁŠ TIP: Zkuste novináře oslovit během okurkové sezony. Je tak mnohem pravděpodobnější, že se budou zajímat i o okrajová témata.   

Napište skvělou tiskovou zprávu

Novináři jsou v redakcích často přehlceni, a proto si rádi vyberou k publikaci takovou zprávu, kterou nebudou muset příliš upravovat. Co by měla dobrá tisková zpráva obsahovat?

Chytlavý a srozumitelný titulek

Titulek musí hned upoutat pozornost a ve stručnosti seznámit čtenáře s obsahem textu. Snažte se být co možná nejkonkrétnější a nemlžte. Clickbaitové titulky typu „Neuvěříte, co se povedlo malé severočeské firmě“ přenechte bulváru, do tiskové zprávy rozhodně nepatří.

Perex

Perex je nedílnou součástí tiskových zpráv a je jakýmsi krátkým výtahem z textu. Vkládá se na začátek textu a obvykle je graficky zvýrazněný. Dá se říci, že jde o nejdůležitější část tiskové zprávy – pokud novináře nezaujme, další text již pravděpodobně číst nebude. V perexu se musí objevit základní informace, tedy kdo, co, kdy, kde (případně proč a jak).

Samotný text tiskové zprávy

Text se snažte držet v rozsahu do 1 strany. Zdá se vám to málo? Pro sdělení základních faktů to stačí vždy a delší texty se sotva dočkají publikace. Pokud přesto chcete sdělit novinářům něco víc, můžete připojit různé popisy produktů a služeb, medailonky či krátké rozhovory jako přílohu. Skvělým způsobem, jak do tiskové zprávy doplnit něco extra, je citace, například majitele firmy nebo nezávislého odborníka. Citace je zároveň prostorem pro upuštění od přísné objektivnosti a věcnosti textu.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Informace v textu musí být objektivní, nepoužívejte superlativy a snažte se naopak téma zobecnit a najít v něm přidanou hodnotu pro čtenáře. Text pište zásadně ve třetí osobě. Samozřejmostí je bezchybná stylistika a gramatika textu a dodržování pravidel copywritingu. Pokud nejste psavec, svěřte raději tento úkol profíkům.

Odkaz na mediální soubory ke stažení

Mediální soubory, jako jsou videa a fotografie, jsou pro novináře alfou a omegou – bez hezké fotky prostě článek neuvidí světlo světa. Fotografie i videa musí být samozřejmě profesionální a originální, nestahujte je z internetu a už vůbec si je „nepůjčujte“ od konkurence.

Mediální soubory sice můžete zaslat e-mailem, s ohledem na zahlcení schránek je to ale značně nepraktické. Novináři proto ocení odkaz na soubory ke stažení. V takovém případě navíc nejste omezeni jejich počtem a velikostí. Poskytnuté fotografie by vždy měly být v tiskové kvalitě, tj. minimálně 300 DPI.   

Datum, kontakt, doplňující informace

V úvodu nebo v hlavičce tiskové zprávy vždy uveďte aktuální datum. Na konec tiskové zprávy připojte kontakty na osobu, která bude komunikovat s médii. V patičce by měl být pak název vaší firmy, adresa, web, IČO, případně i další důležité informace. Pokud v textu například citujete nějakou studii či průzkum, připojte odkaz i na ně.

Grafická úprava

V ideálním případě by tiskovou zprávu měl na závěr vyladit váš grafik, aby korespondovala s vizuální identitou vaší firmy. V každém případě nezapomeňte alespoň na logo v hlavičce. Tiskovou zprávu zasílejte v editovatelných formátech – formát pdf a podobné jsou pro účely komunikace s médii zcela nevhodné.  

Oslovte vhodná média

Rozesílat tiskové zprávy všem médiím, na která si vzpomenete, je zbytečná práce, která navíc může nadělat více škody než užitku. Novináři jsou zahlceni tiskovými zprávami a opravdu ocení, pokud si předem zjistíte, zda váš námět spadá do jejich odbornosti. V opačném případě můžete jednoduše skončit ve spamových filtrech.

Při hledání vhodných mediálních kontaktů se zaměřte na lokální média, pokud máte ovšem téma s celostátním dosahem, nebojte se oslovit i velké mediální domy. Kromě tištěných médií nezapomínejte na online média – těch je daleko víc, a navíc nejsou tolik limitovaná rozsahem a množstvím publikovaných textů. S nabídkou rozhovorů oslovte rozhlas a televizi, rovněž nezapomínejte na ty internetové.

A jak formulovat e-mail? Do předmětu uveďte titulek tiskové zprávy. V e-mailu oslovte novináře příjmením, zkopírujte perex a nabídněte zaslání doplňujících informací na vyžádání.

NÁŠ TIP: Vytváření databáze kontaktů může být zdlouhavé a pracné, navíc je nutné ji neustále aktualizovat. Pokud se media relations nevěnujete systematicky, je mnohem efektivnější využít press servis, tedy placenou službu, která tiskovou zprávu rozešle za vás. 

Má v dnešní době smysl dělat tiskové konference?  

Pokud bude tisková konference dávat smysl novinářům, má smysl ji dělat. I v době digitalizace novináři ocení osobní kontakt. Ovšem vždy si předem rozmyslete náklady a zejména časovou investici do takové akce.

A podle čeho odhadnout, zda bude mít tisková konference požadovaný ohlas? Promyslete, co extra můžete novinářům nabídnout na místě a co nelze s nimi komunikovat jinak než osobně – exkluzivní rozhovor, prezentaci produktu před uvedením na trh, nahlédnutí do zákulisí či prohlídku zajímavých prostor? Tak přesně to může zafungovat.

Budování vztahů s novináři je během na dlouhou trať. Pokud ovšem víte jak na to, můžete zcela zdarma získat mediální prostor, za který byste jinak zaplatili tisíce nebo dokonce stovky tisíc korun. Pokud máte veřejnosti co říct, určitě se vám tato časová investice vyplatí.


Zpět