Facebook a Instagram: Jak ochránit firemní účty

Sociální sítě se staly cennou součástí marketingové komunikace a fungující firemní profily na Facebooku či Instagramu by některé firmy nemohly ani zlatem vyvážit. V mnoha případech jsou to právě sociální sítě, které přinášejí velké zisky. V každém případě je však potřeba si firemní účty dobře chránit. A nejen ty firemní. Protože všechno se vším souvisí. Jaká nebezpečí číhají na vaše opečovávané firemní profily? A hlavně, jak jim zabránit?

Jak ochránit firemní facebookovou stránku? 

Krásné a propracované příspěvky, mnoho fanoušků, uznalé poklepání po ramenou od investorů a skřípající zuby konkurence, to vše vám přináší vaše firemní facebooková stránka, do které jste vložili nemalé úsilí? Tak to o ni určitě nechcete přijít. A i kdyby nebyla tak dokonalá, chránit si ji stojí za to v každém případě. Reprezentuje přece vaši společnost. 

To nejdůležitější hned na začátek

Postarejte se o to, aby byl řádně zabezpečen váš osobní účet (a případně i osobní účty vašich zaměstnanců), protože firemní účty jsou vždy navázané na účty osobní a z těch se také vše řídí. 

12345 pro všechny vaše účty? Ne!

Heslo si vytvořte silné, aby nebylo možné jej jednoduše uhodnout. Volte tedy heslo, které je kombinací malých a velkých písmen, speciálních znaků a čísel. Můžete využít i různé generátory hesel, například tento

Silné heslo si někde poznamenejte, ideálně do užitečného programu Klíčenka (pro Apple zařízení) či jiného, kde si můžete zadat všechna vaše hesla a následně je zabezpečit jen jedním heslem, které si budete pamatovat. 

Pamatujte také na to, že není vhodné dávat jako heslo údaje, které každého napadnou, že byste je mohli jako heslo použít. Typicky se jedná o část adresy, datum narození, telefonní číslo a jiné vaše osobní údaje, které znáte zpaměti.  Posledním pravidlem, které je třeba dodržet je, že byste měli mít pro Facebook, Instagram i další vaše účty vždy jiné originální heslo. Rozhodně nepoužívejte jedno heslo na vše. V případě, že by na něj někdo přišel, snadno by se dostal do všech vašich účtů. 

Nastavte si dvoufázové ověření a spěte v klidu

Společně s heslem je dvoufázové ověření další velmi důležitou bezpečnostní funkcí, která pomáhá chránit váš facebookový účet. V praxi to funguje tak, že pokud Facebook nerozpozná zařízení, ze kterého se někdo bude chtít přihlásit do vašeho FB účtu, vyzve vás k zadání speciálního přihlašovacího kódu. Ten získáte z externí autentifikační aplikace, nebo vám přijde SMS zprávou na váš mobilní telefon. Záleží na tom, jak si funkci dvoufázového ověření nastavíte. Přehledný návod, jak si nastavit dvoufázové ověření naleznete v nápovědě Facebooku

Mějte dobře zabezpečený mobilní telefon

Nezapomínejte na zabezpečení mobilního telefonu. Nejde jen o Facebook a Instagram. V dnešní době je často smartphone dokonale informovaný o celém našem životě. Je naším přítelem skoro na každém kroku, zahání nudu a dokonce za nás i platí a ví o stavu našeho konta skoro víc než my sami díky přehledným grafům v internetovém bankovnictví. Využívejte tedy zabezpečovacích funkcí, které máte v telefonu k dispozici. Ať už se jedná o PIN, heslo či otisk prstu. 

Nebezpečí ve vlastních řadách

Pokud vaši stránku spravujete jen vy jako Správce stránky, pak můžete tento odstavec s klidem přeskočit. Ve větších firmách se však o firemní facebookový účet stará hned několik lidí. V rámci bezpečnosti je pak rozumné přiřazovat těmto lidem jen takovou roli, kterou potřebují pro výkon své práce. Nejvyšší rolí je Správce stránky a z bezpečnostního hlediska je ideální, když je pouze jeden. Správce stránky pak může přiřazovat další role: administrátor, editor, moderátor, inzerent či analytik. Veškeré informace o tom, jaká práva mají jednotlivé role naleznete v nápovědě Facebooku. 

V případě, že z vaší firmy odchází zaměstnanec, ujistěte se, že nemá roli u firemní facebookové stránky. V případě, že ano, musíte mu roli odebrat. Jednoduše si zobrazte vaši podnikovou FB stránku a klikněte na Nastavení (Settings). Tam vyberte Role u stránky (Page Roles). Bývalého zaměstnance pak role snadno zbavíte kliknutím na křížek u jeho jména. Nakonec změny uložte kliknutím na tlačítko Uložit změny (Save Changes).

Věděli jste, že … ?

Na začátku roku 2019 bylo odhaleno, že Facebook ukládá miliony uživatelských hesel do prostého textu. Ačkoli Facebooku nikdy žádná tato data neunikla, tak toto slabé bezpečnostní zabezpečení vystavilo miliony uživatelů Facebooku a Instagramu riziku, že jejich osobní informace a další citlivé údaje někdo zneužije. 

Jak ochránit firemní Instagram? 

I firemní instagramový profil se vytváří z osobního instagramového profilu, proto i zde je na místě opatrnost při zabezpečení osobních profilů a zařízení stejně jako u Facebooku. Mnoho lidí se na Instagram také přihlašuje pomocí facebookového účtu, proto je zabezpečení vašeho Facebooku o to důležitější. Volte silné heslo, hlídejte si, kdo má k firemnímu instagramovému účtu přístup, a i na Instagramu si nastavte dvoufázové ověření. Stačí jít do sekce Nastavení a vybrat si z nabídky Dvoufázové ověření. Pak už jen stačí zvolit si způsob zabezpečení. Opět se jedná o to, jak získáte ověřovací kód, buď pomocí SMS nebo autentifikační aplikace.

Náš TIP: Další bezpečnostní tipy pro Instagram naleznete zde

Věděli jste, že … ?

V srpnu roku 2017 uniklo Instagramu  více než 1 000 kontaktních údajů světových celebrit. 


Zpět