České firmy ohrožují drahé energie a tápající Německo
Třetina malých a středních firem a podnikatelů se potýká s problémy, které mají podnikatelé po celé Evropě. Dopady jsou ale rozdílné v závislosti na velikosti. Na velké firmy s tržbami na 40 milionů korun doléhají tíživěji, hned 64 procent z nich je pociťuje, zjistil průzkum Index očekávání firem.

České firmy jsou hodně zaměřené na vývoz, především do Německa, které je jejich hlavním obchodním partnerem. Tamní hospodářství ovšem už několik let tápe a ani letos podle odhadů nevykáže prakticky žádný růst.
„Jsme odkázáni na automotive, což se celé odvíjí od Německa. Když v Německu začíná jít do tuhého, tak si práci začnou šetřit pro své německé firmy a ty české samozřejmě trochu ořezávají. Takže my se nyní snažíme přejít na zbrojařinu,“ uvedl Jan Huber, majitel společnosti Huber DC.
Necelých 17 procent firem zmíněné potíže řeší změnou nebo rozšířením svého zaměření. Z těch největších jde touto cestou přes 22 procent firem. Téměř 16 procent firem investuje do modernizace. Devět procent respondentů už muselo propouštět, případně se na to chystá. Úplně ukončit podnikání plánuje 5,4 procenta firem a do jiné země se chce přesunout kolem tří procent podniků. A přes šedesát procent podniků v průzkumu oznámilo, že budou situaci řešit jinak, například hledáním nových obchodních příležitostí.
České firmy se také vypořádávají s vyššími cenami energií, které jsou stále nad úrovní před pandemií a následnou energetickou krizí. Šest z deseti firem ceny energií poškozují, zhruba dvě z deseti dokonce velmi. Některé podniky proto přenesou tuto zátěž na klienty. „Ceny energií mají vliv a budu muset zvedat ceny,“ říká Lenka Branžovská, která provozuje kamenictví.
Dotazování českých firem a podnikatelů se konalo v březnu 2025 jako součást unikátního projektu Index očekávání firem, pomocí kterého ČSOB už od roku 2013 sleduje vývoj malých a středních firem a podnikatelů. Data sbírá a vyhodnocuje agentura Datank.