10 + 6 tipů, jak poznat dobrého účetního

Jedním ze strategických článků v soukolí vašeho podnikání je účetní. Může ho potopit stejně jako pozvednout na vyšší úroveň. Nabízíme několik testovacích otázek, které vám pomohou určit, zda jste s účetním nešlápli vedle.

1. Padne vám velikost?

Velká část účetních firem se specializuje na nějaké odvětví a určitou velikost podniku a v tom jsou dobří. Takže účetní, který s vámi začínal v začátcích vašeho podnikání, kdy jste v kuchyni vyráběli moduritová zvířátka, už nyní třeba nemusí být ten pravý. Je teď, když máte flotilu zásobovacích náklaďáků a mezinárodní e-shop, váš původní účetní stále schopen držet krok?
Stejně tak pokud s účetním nebo účetní firmou teprve začínáte, ptejte se na průměrnou velikost jejich klientů. Měla by korespondovat s vámi nebo vašimi plány. Pokud jste na jejich poměry příliš malí, hrozí nebezpečí, že pro ně budete něco jako mravenec a nebudou mít chuť/čas se o vás vůbec starat.

2. Sedí vám obor?

Každý obor má svoje kulturní specifika. Účetní specializující se na startupy bude mít jiné zkušenosti a triky než ten, který se stará o firmy z oblasti pohostinství nebo třeba výrobní podniky. Informujte se.
Zeptejte se také, jestli účetní sám někdy vlastnil firmu. Není to bezpodmínečně nutné, ale určitě pomůže, když má i svoje vlastní zkušenosti s vedením firmy. Kdo alespoň jednou nezkrachoval, jako by ani nepodnikal.

3. Umí to i pro cizinu?

Pokud obchodujete mezinárodně, budete potřebovat účetní firmu, která to zvládne. Nebo alespoň pro začátek specialistu na EU, případně její konkrétní trhy. Možná potřebujete i někoho, kdo se vyzná v dotacích a výjimkách a konkrétních předpisech Unie. Nepodceňujte to. Opravdu nechcete, aby se na vás váš účetní učil základy řemesla.

4. Sleduje novinky?

Vytipujte si nějakou aktuální účetní kauzu nebo si vyhledejte, jaké aktuální změny vyhlášek právě přicházejí v platnost, a položte na to nevinný dotaz. Jestli vám váš účetní sdělí, že se tím ještě nezaobíral, je dobrý nápad prověřit si ho u více témat a pak případně udělat závěry. Opravdu sleduje aktuální trendy?

5. Je dobrý vypravěč?

Účetní by měl umět odpovídat na vaše nezáludné otázky a laicky problém vysvětlit. Pokud něco neumí objasnit a tvrdí, že je to příliš složité, je možné, že tomu sám pořádně nerozumí. Vy jste ten či ta, kdo to nakonec všechno platí, takže tomu potřebujete alespoň rámcově rozumět. Jestli je váš účetní nepřátelský a nekomunikativní, bude vaše spolupráce čistě na úrovni víry. A to nechcete. Neprůhledný způsob spolupráce je jen krůček k odbývání úkolů a podvádění. Končí to nedůvěrou a dohadováním.

6. Co od něj vlastně potřebujete?

Zamyslete se. Chcete jen zpracovat daně a účty, nebo hledáte i někoho, kdo vám může poradit ve chvíli, když vaše firma poroste? Mnoho lidí se nejdříve zeptá svého účetního, než jde za právníkem. Zjistěte si, kterými certifikáty přesně disponuje. Ne pro nějaké šťourání, ale ať víte, jakého specialistu máte hned po ruce.

7. Ptejte se, co to přesně stojí

Hned na začátku se domluvte, co všechno je v ceně, případně jak platit poradenství navíc. Je k dispozici kdykoli na telefonu a vše je zahrnuto v paušálu? Nebo se budou i dotazy platit extra hodinově? A za kolik?
Pokud teprve začínáte, nejprve budete se svým účetním v kontaktu mnohem častěji, než až se systém zaběhne. Obě strany s tím musejí počítat.

8. Jak je na tom s technologiemi?

Papír je skvělá věc. Vy ale chcete všechny své podklady kompletně digitálně! Bezpapírové účetnictví šetří čas i peníze. Komunikace s úřady přes datové schránky a s vámi třeba přes e-mail nebo WhatsApp by dnes měla být samozřejmostí. Váš účetní musí být počítačově gramotný. Podívejte se také, v jakém stavu jsou jeho webovky, LinkedIn a další sociální sítě. Někteří účetní mají vlastní blog nebo na sociálních sítích informují své klienty o novinkách a trendech a naopak varují před problémy.
U aktivity na sociálních sítích je dnes samozřejmě velice těžké odhadnout, zda se selfmarketingu nevěnují až příliš a zbývají jim chuť a síla na opravdovou práci. Pátrejte a odhadněte to.

Zjistěte si taky, které účetní programy nový účetní používá a jak jsou kompatibilní s tím, co měl ten předchozí, a také s tím, co používáte vy – například máte Mac a on využívá PC programy. Jak si budete vyměňovat data?

9. Odhadněte riziko ne/tolerance

Jedna z nejtěžších věcí. Hledáte totiž někoho, kdo není přehnaně agresivní a současně je ve své práci (v rámci pravidel) dostatečně kreativní. Jde o vyváženost, která se dopředu těžko odhaduje. Někteří účetní mohou být přehnaně agresivní neboli riskující, co se týká dodržování daňových předpisů, čímž mohou i ohrozit klienta. Jiní zase mohou být příliš pasivní a laxní v přicházení s inovacemi ve směru úspor nákladů a rozumné agresivní daňové politiky. Je to o neustálém balancování a komunikaci oboustranně přijatelných kompromisů.

10. Musí vám lidsky sedět

Účetní, který jede sám na sebe, i velká účetní firma s vámi musí být na stejné vlně. Vyberte si někoho, s kým vám nebude vadit komunikovat i velice často. Máte jen jedny nervy!

PLUS na co si dát pozor:

Není na vaší straně

Nejhorší účetní jsou ti, kteří si myslí, že jsou pobočka finančního úřadu. „To nejde…,“ smutně na všechno potřásají hlavami. To vy jako podnikatel slyšet rozhodně nechcete. Chcete znát řešení problémů. Rozhodně nic nezákonného, ale potřebujete přicházet s kreativními nápady, chcete rozumné zvážení rizika a posouzení výhod a nevýhod řešení. Potřebujete účetního na své straně.

Hned slibuje, že vám ušetří daně

Když na první schůzce, aniž by viděl jediný váš účetní dokument, vystřelí tuto větu, buďte na pozoru.

Pomlouvá předchozího účetního

To je velké varování ve všech oborech. V tak zdrženlivé branži, jako jsou finance a daně, je to ale zvlášť špatné. Může si myslet, že byl váš předchozí účetní břídil, ale měl by zachovat dekorum.

Chce starou práci znovu předělat a nechat si to zaplatit

Možná jen hledá způsob, jak si kompenzovat náklady. Pokud byla snad minulá práce špatná, ať ji předělá váš předchozí dodavatel. Anebo ať ji přepracuje bez zvýšení ceny. Účetnictví je někdy třeba optimalizovat tak, aby zůstala zachována kontinuita s předchozími roky. To je v pořádku. Pokud za to ale chce extra zaplatit, měli byste utíkat pryč.

Po tom, co si plácnete, dramaticky změní chování

Jistě, ptáčka lapali krásně, ale najednou už vám ani neberou telefony. Preventivně si vymezte jasnou komunikační strategii, jak často si budete volat/psát (jeden konkrétní den v týdnu?), a z toho pak nedovolte uhnout.

Nechce komunikovat s vaším předchozím účetním

Nový účetní někdy tvrdí, že si ten předchozí chce účtovat extra poplatky za komunikaci a dodání podkladů. Mohou být i jiné komunikační problémy. Zkuste do toho vstoupit a zorientovat se v situaci. Pokud jsou to lži, vraťte se zpět do bodu hledání nového účetního.


Zpět