Jak zasáhl krizový rok 2020 podnikatele v ČR II.

Krizový rok 2020 zasáhl některá odvětví podnikání naprosto dramaticky, jiná méně a další si dokonce polepšila. V naší sérii rozhovorů se zaměříme na vybrané oblasti podnikání a pokusíme se zjistit, jak se během pandemie proměnily. Tentokrát jsme oslovili prodejce nábytku a vybavení do domácností.

Materasso/Le Chomat

Slovenskou firmu Materasso tvoří tým odborníků s bohatými a dlouholetými zkušenostmi v oblasti výroby kvalitních ortopedických matrací a postelí. Své produkty prodává na svém e-shopu a u partnerských prodejců v České republice a na Slovensku. Firma má i vlastní značku luxusních postelí Le Chomat. Na otázky nám odpověděl Roman Chomát, majitel Le Chomat.

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Nastala situace, která byla pro zaměstnavatele velkou neznámou a znamenala tlak na finanční cash flow společnosti. Podpůrné programy vyhlášené vládou, které měly pomoci firmám, dle naší zkušenosti nefungovaly. Navzdory podaným žádostem jsme neobdrželi nic z toho, co se slibovalo na vládní úrovni.

Vzhledem k možnosti exportu na zahraniční trhy byla naše výroba a prodej méně zasažena.  Prodej na zahraničních trzích byl ovlivněn opatřeními, která jednotlivé vlády v průběhu první vlny aplikovaly. Někde byla opatření nekompromisní a  velmi poškozující, a jinde více s ohledem na ekonomický dopad v společnosti. V exportu jsme si vedli lépe než na domácím trhu. Bohužel nastavená pravidla výrazně podporují ekonomiku zahraničních obchodních řetězců a devastují domácí firmy a živnostníky, nemluvě o úplné devastaci domácího zemědělství.

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

V průběhu první vlny klienti více investovali do domácího pohodlí, ale následující druhá vlna v předvánočním období byla již citelně poznamenána nižší kupní silou a bylo znát, že si občané uvědomují, že může přijít i delší období lockdownu. Tato situace přetrvává do dnešních dnů.

Jaký dopad mělo uzavření partnerských prodejen na poptávku a tržby?

Zákazníci se zaměřili na nákup zboží přes e-shop a poptávka konkrétně postelí a matrací probíhala přes e-mailovou komunikaci. V oblasti ložnicového sektoru se poptávka meziročně přibližně udržela.

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky? 

Museli jsme operativně řešit personalistiku při aplikování vládních opatření, která ovlivnila výrobu a odbyt. Samozřejmě důležitá byla implementace hygienických opatření v rámci firmy, která jsou určitou ochranou před Covid-19.

IDW Italia

Studio IDW Italia ve svém pražském showroomu prezentuje ty nejlepší značky nábytku na trhu. V duchu italského designu poskytuje komplexní řešení interiérů, od návrhu až po realizaci. Na otázky nám odpověděl Cristiano Castaldi, CEO IDW Italia. 

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Měsíce nuceného uzavření našeho showroomu významně ovlivnily naše podnikání. Jsme stále start-up a uzavření nám nepomohlo. 

V čem se změnilo chování vašich zákazníků?

Dnes nás zákazníci před návštěvou showroomu kontaktují telefonicky nebo e-mailem, aby zjistili, zda máme otevřeno. Dotazy nám kladou většinou e-mailem. Máme veškerou výbavu potřebnou pro práci odkudkoliv, a taky můžeme vytvářet návrhy interiérů z domova.  

Jaký dopad mělo uzavření vašeho showroomu na poptávku a tržby?

Jak jsem uvedl výše, jsme start-up, takže nemožnost otevřít showroom pro veřejnost nás zasáhla. Přesto se nám povedlo vytvořit několik projektů.  

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky? 

Poskytujeme všechny služby, které můžeme dělat, aniž by zákazník musel opustit domov. Jsme připraveni pracovat přes e-mail, telefon nebo Zoom, Skype či podobnou platformu. Takto může klient vnímat projekt stejně, jako kdyby seděl přímo oproti nám. Zákazníci zároveň nemusí podepisovat objednávky osobně, vše lze udělat online. V neposlední řadě jsme kompletně vylepšili naše webové stránky, které všem velice doporučuji. Pandemie nás zpomalila, ale nezastavila. 

Alaris/Sun System

Česká společnost Alaris Czech Republic, s. r. o. byla založena v roce 1998 a zabývá se výrobou stínicího zařízení a bioklimatických pergol, které představují unikátní systém moderního způsobu stínění. Na otázky nám odpověděl Radek Pelz, jednatel společnosti Alaris. 

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Pandemie v roce 2020 ovlivnila naše podnikání hned v několika směrech. Na jaře se nás dotklo významně uzavření obcí okolo obce Litovel (uvržení do karantény), kde máme centrální sklad hliníkových profilů, zůstali jsme tedy cca 20 dní bez materiálu.

Následně pak začaly problémy s dodávkami materiálů téměř od všech dodavatelů. Tedy pandemický rok 2020 byl o zajišťování materiálu pro výrobu. Se zakázkami a objednávkami v tomto roce nebyl problém.

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

Naše produkty nelze prodávat online, tedy v tomto směru jsme změnu nemohli korektně posoudit.

Vnímáte dopady pandemie na váš obor jako takový? Roste v době krize zájem o domácí vybavení?

Více než pandemie ovlivnily náš obor vládní zmatečná nařízení. Tedy zejména uzavření hranic. Až to naší domácí populaci skutečně došlo, že v tomto roce nikam nevycestují, začali se soustředit na zpříjemnění si a dodělávání venkovních prostor kolem domů, kam naše portfolio výrobků spadá. Tedy začali dodělávat bazény, posezení u domu atd. V pandemickém roce 2020 si myslím, že firmy v tomto oboru měly skutečné žně a informace z oboru tomu nasvědčují.

Jaký dopad mělo uzavření showroomů vašich partnerských prodejců na poptávku a tržby? 

Jak píši již v předchozí odpovědi. Lidé si cestu našli a obešli se bez návštěv showroomů.

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky? 

Vzhledem k enormní poptávce o naše produkty (outdoor living) byl problém zejména v zajištění dostatečného množství surovin pro výrobu našich produktů. Vzhledem k výpadku a uzavření některých továren po celé Evropě byl propad dodávek zcela zdrcující pro včasné dodávky našich produktů zákazníkům. V letošním roce (2021) bude toto ještě eskalovat, proto jsme si zajistili například dodávky hliníkových profilů v dostatečné kapacitě do poloviny roku 2021 již na podzim roku 2020. 


Zpět