Z nuly na evropské výsluní. O podnikání jsme na začátku nevěděli nic, přiznává zakladatel Enprag

Začínali ve dvojici bez zkušeností, jen s nadšením ve sdílené kanceláři. Dnes pražská firma Enprag vybavuje kovovým a průmyslovým nábytkem korporace jako Škoda Auto, Alza nebo Metrostav. „Ponky, skříně, regály, válečkové dráhy, vozíky, je toho celá řada,“ vyjmenovává šíři sortimentu hlavní majitel a zakladatel Enprag Václav Bohuslávek.

dsc00386

Enprag vděčí za svůj vznik poptávce na trhu, které tou dobou nikdo nebyl schopen vyhovět. Dnes však kromě nabídky široké palety kovového nábytku mění i způsob, jak české i evropské firmy přistupují k ergonomii a efektivitě i zdraví zaměstnanců.

Právě v osobním a individuálním řešení, které se už nesoustředí jen na dodávku nábytku, Bohuslávek spatřuje hlavní výhodu své firmy. Na trhu působí už třicet let a za tu dobu získala řadu velkých klientů.

„Důsledně pracujeme na tom, abychom byli skutečně unikátní v tom, že jsme firma, která poskytuje maximální servis a osobní přístup,“ říká mimo jiné v rozhovoru.

Jak moc záleží na správném firemním nábytku a vybavení?

Na první pohled to nevypadá jako nic složitého. Ale třeba každý dílenský stůl ve výrobě slouží k jinému účelu a pro montáž jiného produktu nebo polotovaru. Je důležité myslet i na optimální vybavení pro co nejefektivnější a nejrychlejší činnost. To vše spolu zkracuje a zefektivňuje proces a ve finále je produkt levnější. K tomu patří třeba i používání výškově nastavitelných stolů nebo rohoží proti únavě, protože nejčastějším důvodem absence lidí ve výrobě je bolest zad.

Základem našeho přístupu je takzvaná štíhlá výroba, na kterou jsme přešli od roku 2017, a zároveň se musí myslet na zdraví zaměstnanců.

Štíhlá výroba je vaše know-how?

Principy štíhlé výroby vymyslela v 60. letech minulého století japonská Toyota. My jsme se jimi inspirovali. Výsledkem je, že máme zákazníky, kterým se produktivita zvýšila o sto procent tím, že aplikovali naše vybavení a návrhy, jak rozvrhnout a vybavit prostředí na pracovišti. Jinými slovy uplatňujeme pravidla, jak provoz zařídit a zefektivnit tak, aby firma maximálně eliminovala ztráty a byla co nejvíce produktivní. Využíváme co nejvíce automatizaci a robotizaci.

Pojďme se ještě vrátit zpět v čase. Kdy byl počátek vašeho podnikání?

Začali jsme v devadesátých letech, kdy jsme se s kolegou zabývali kancelářským nábytkem a zjistili jsme, že na českém trhu je velká příležitost v oblasti kovového nábytku. Byla po něm velká poptávka a požadavky třeba od bank nebyl nikdo schopen naplnit. Dohodli jsme se s anglickou firmou Bisley, která tento sortiment měla, a tak se 5. května 1995 zrodila firma Enprag, což je složenina ze slov England a Prague. Začínali jsme ve dvou lidech v malé kanceláři v Praze v Žitné ulici, kterou jsme navíc sdíleli. Neznali jsme vůbec nic o podnikání a měli jsme jen nadšení.

S kolika dodavateli spolupracujete teď a jaké jsou další milníky vývoje?

Nyní máme kolem 150 dodavatelů. K Bisley jsme přidávali další a postupně se z nás stali největší specialisté na kovový a průmyslový nábytek v České republice. Vybavovali jsme banky, různé firmy, školy nebo zdravotnický sektor a zakázky stále rostly. Pak jsme v roce 2013 vstoupili na Slovensko a rok nato do Německa. V roce 2016 jsme taky vystavěli nový areál v pražském Slivenci. Dalším milníkem bylo rozšíření skladových prostor až na celkovou plochu sedm tisíc metrů čtverečních, což představuje přibližně 23 plaveckých bazénů. To bylo v roce 2023.

Jak se zrodila vaše orientace na průmysl?

Česko je z historického hlediska průmyslovou zemí a dávalo nám smysl zaměřit se na vybavování průmyslových podniků, které teď tvoří asi 70 procent zakázek. Ponky, skříně, regály, válečkové dráhy, vozíky, je toho celá řada.

Co je ale také důležité, je naše nastavení, náš mindset. Už před 15 lety jsme začali razit vizi, že chceme být firma s osobním přístupem. Místo toho, aby si zákazníci vybírali z naší nabídky produkty a těm se přizpůsobovali, tak my se naopak přizpůsobujeme zákazníkům. Důsledně pracujeme na tom, abychom byli skutečně unikátní v tom, že jsme firma, která poskytuje maximální servis a osobní přístup.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Jak to vše funguje v praxi?

Hlavní myšlenka je mít odborníky a vyškolené lidi, kteří dokážou navrhnut to nejlepší řešení a tím provozy zefektivnit. Proto musíme být co nejvíce v terénu a u klientů. Přišli jsme na to, že nejlepšího efektu se dosahuje, pokud se využije systém stavebnicových modulárních prvků, který umíme přichystat a postavit na míru, v kombinaci se standardizovaným nábytkem a vybavením. Jsme až tak daleko, že spolupracujeme s firmami dodávajícími automatizované průmyslové roboty.

Konkurence ale, předpokládám, nespí. Jaká je vaše pozice na trhu?

Jsme unikátní a troufám si tvrdit, že nejen v tuzemsku. Chceme umět vybavit firmu na klíč, čímž jsme jedineční i v Evropě, a proto pronikáme do zahraničí. Určitě ale existují další firmy v našem oboru, které se věnují štíhlé výrobě a stavebnicovým systémům. A jsou společnosti, které dodávají kovový nábytek a vybavení firem obecně. Ale široko daleko není žádná jiná, která by uměla tyto dva programy spojit.

Působíte i mimo Českou republiku? Kam dále míříte?

Vedle Slovenska a Německa působíme i v Polsku. Vstup na zahraniční trhy nám značně urychluje a zjednodušuje umělá inteligence. Díky AI jsou jazykové mutace naší nabídky, která má tisíce položek, mnohem rychlejší a přesnější, a tím se nám otevírají další trhy. Máme ceníky i v angličtině a v plánu máme překlady do francouzštiny, italštiny a maďarštiny. Je to také o tom, abychom expanzi zvládli i logisticky a aby to vše dávalo smysl.

Využíváte AI i v jiných oblastech?

Ve firmě klademe obrovský důraz na digitalizaci, už pátým rokem vyvíjíme vlastní informační systém i se zapojením AI. Všechny neefektivní a zbytečné procesy rušíme a celý zakázkový proces funguje digitálně. Směrem k zákazníkům pracujeme na tom, abychom ještě letos zavedli inteligentního asistenta, který pro ně bude fungovat 24/7. Nyní se učí náš sortiment. Digitalizace a využívání AI jsou největší inovace, které teď realizujeme.

Enprag pohledem bankéře ČSOB Milana Hauda

S firmou Enprag nás pojí opravdu dlouhá historie – naše spolupráce začala už v roce 1995, kdy firma vznikla. Od té doby sledujeme její růst a jsme rádi, že jsme mohli být u všech důležitých milníků. Ať už šlo o financování výstavby moderního sídla a skladů v pražském Slivenci nebo o nákup strategických pozemků v Česku i v zahraničí. Enprag je skvělým příkladem firmy, která si buduje silnou pozici na trhu systematicky – reinvestuje zisky, rozšiřuje nabídku a posiluje své postavení jako lídr v oblasti kovového nábytku a vybavení firem. Zároveň oceňuji jejich profesionální přístup k online prezentaci, díky které dokážou oslovit široké spektrum zákazníků. Firma stojí na pevných základech: má diverzifikované portfolio odběratelů a zkušený management.

Předpokládám, že pro expanzi potřebujete i financování. Jak ho řešíte?

Od začátku jsme klientem ČSOB a se službami i financováním jsme spokojeni. Využíváme celou škálu produktů včetně služeb platebního styku, pojištění vozového parku, platebních terminálů, konverze měn nebo měnového zajištění, což je pro nás velice důležité, protože obchodujeme po celém světě.

Spolupráce s ČSOB nám také umožňuje růst tam, kde to potřebujeme. Naším cílem je mít na klíčových místech sklady, showroom a zázemí, což vyžaduje velké investice, které nejsme schopni pokrýt z vlastních zdrojů. Zatím jsme získali pozemky v Hradci Králové, Bratislavě a Polsku.

Prozradíte, jak si nyní stojí vaše firma ekonomicky? Jaké jsou vaše tržby a jak se vám daří naplňovat v této náročné době plány?

Loni jsme měli tržby kolem 350 milionů korun. Pro malé a střední firmy a podnikatele to není v posledních letech snadné. Přišel covid, pak energetická krize, válka na Ukrajině… A i teď se Evropa zmítá v potížích. My stále rosteme a děláme vše pro to, aby se nám dařilo.

Čím si tento úspěch navzdory ekonomickým otřesům vysvětlujete?

Prioritou číslo jedna v naší firmě je udržet skvělou atmosféru a přátelské prostředí. Cítím, že do firmy lidé chodí rádi a baví je to, máme tu rodinnou atmosféru. Dávám lidem hodně svobody a autonomie a vždy zdůrazňuji, aby to nevnímali jako mou slabost, ale jako zaměstnanecký benefit.

Firmu vždy dělají lidé a naše firma je přesně tak nastavená. Ekonomický efekt podnikání je sice příjemný, ale není zásadní. I proto je součástí našich kanceláří třeba i fotbalové minihřiště, což je jeden ze speciálních produktů firemní nabídky.

Nějaká rada na závěr pro ostatní podnikatele?

Radit se neodvážím, ale co určitě doporučím, je právě to dát zaměstnancům hodně svobody a autonomie. Jsem přesvědčen, že když se talentovaným a pracovitým lidem dá volnost, tak strhnou ostatní s sebou a benefitovat z toho budou všichni.

Zdroj: https://www.finmag.cz