Zaměstnávání cizinců v roce 2026: přehled novinek pro zaměstnavatele

Mnoho zaměstnavatelů se bez cizích státních příslušníků neobejde. Zaměstnávání cizinců je však administrativně náročnější, některá pravidla se navíc změnila a další novinky se připravují. Co musíte o zaměstnávání cizinců v roce 2026 vědět?

Happy,Beautiful,Young,Indian,Businesswoman,Shaking,Hands,With,Male,Partner
Obsah

Digitalizace pobytové agendy a nové odpovědnosti zaměstnavatele

Od 1. ledna 2026 by měl začít platit nový zákon o vstupu a pobytu cizinců. Přestože jeho finální podoba zatím není schválená, počítá se s několika klíčovými změnami pro zaměstnavatele:

  • digitalizace pobytové agendy a vznik nového informačního systému pro cizince (ICAS),
  • vznik institutu garanta,
  • povinná registrace občanů EU pro dlouhodobý pobyt (plánovaná od roku 2027).

Dopady digitalizace pobytové agendy na zaměstnavatele

Každý cizinec pobývající na území ČR bude mít nově svůj digitální účet v systému ICAS (Integrovaný cizinecký agendový systém), který umožní elektronické podávání žádostí a komunikaci s úřady. Pro občany EU je tato povinnost prozatím pouze plánovaná s možnou účinností od roku 2027.

Zaměstnavatel, který bude vystupovat jako garant zaměstnaného cizince, si bude muset v tomto systému vytvořit cizineckou schránku, která mu umožní online komunikaci s úřady. 

Registrace v ICAS by měla být povinná i pro občany EU, a to při dlouhodobém pobytu delším než 90 dnů. Tato povinnost je zatím plánovaná od roku 2027. Pokud vstoupí v platnost, současně by se v ICAS měl registrovat jako garant i zaměstnavatel, který zaměstnává občany EU.

Role „evidovaného garanta“

Zaměstnavatel, který zaměstnává cizince, se nově stane tzv. evidovaným garantem. Tím je osoba nebo instituce, která garantuje účel pobytu cizince v ČR.

Evidovaný garant (zaměstnavatel) bude mít povinnost si v rámci systému ICAS vytvořit cizineckou schránku pro komunikaci s úřady a aktivně dokládat účel a podmínky pobytu zaměstnaného cizince.

Nová pravidla pro hlášení nástupu do zaměstnání

K základním povinnostem zaměstnavatele patří povinnost oznámit zaměstnání zahraničního občana Úřadu práce ČR. Až do 1. října 2025 si zaměstnavatelé mohli tuto povinnost splnit nejpozději v den nástupu do zaměstnání.

Od 1. října 2025 platí novela zákona o zaměstnanosti, která mimo jiné ukládá zaměstnavatelům povinnost nahlásit nástup cizích státních příslušníků na Úřad práce ještě před začátkem práce, a to nejpozději 8 dní předem.

Které cizí státní příslušníky je nutné nahlásit na Úřad práce?

Nově se povinnost vztahuje na všechny cizince bez rozdílu, tedy včetně občanů EU, rodinných příslušníků občanů ČR a EU, cizinců s volným přístupem na trh práce či držitelů dočasné ochrany.

Povinnost se zároveň vztahuje na všechny formy zaměstnání, od pracovního poměru přes dohody až po agenturní zaměstnance.

Jakým způsobem provést hlášení nástupu do zaměstnání?

Až do 31. března 2026 se hlášení provádí prostřednictvím stávajících informačních karet. Od 1. dubna 2026 bude zavedeno Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), které nahradí stávající systém. Nástup cizího státního příslušníka se tedy od tohoto data bude ohlašovat výhradně přes JMHZ, přičemž za období leden-březen 2026 bude nutné do systému JMHZ dohlásit všechny informace.  

JMHZ bude rovněž sloužit pro hlášení změn údajů uvedených v hlášení a pro hlášení skončení zaměstnání. Lhůta v těchto případech činí 10 kalendářních dnů od rozhodné události.

Co hrozí zaměstnavateli za nedodržení povinnosti?

Novela zákona o zaměstnanosti zavádí nový přestupek, tzv. nehlášenou práci. Při nesplnění povinnosti ohlásit zaměstnání cizího státního příslušníka ve stanovené lhůtě může Státní úřad inspekce práce za nehlášenou práci uložit pokutu až do výše 3 000 000 Kč.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Jaké doklady potřebují cizí státní příslušníci pro legální zaměstnání v ČR?

Povinnosti cizích státních příslušníků při vstupu na trh práce v ČR se liší dle jejich občanství a dalších náležitostí. Pokud zaměstnavatel zaměstná cizince, který nesplňuje zákonem stanovené náležitosti pro legální pobyt v ČR nebo vstup na český trh práce, jedná se o nelegální zaměstnávání, za které zaměstnavateli hrozí milionové pokuty a další sankce.

Cizinci s volným přístupem na trh práce

Cizinci, kteří mají volný vstup na český trh práce, nepotřebují pro legální výkon práce povolení. Pro zaměstnavatele to znamená, že musí pouze zkontrolovat důvody volného vstupu na trh práce a platné povolení k pobytu (u občanů EU, EHP a Švýcarska se povolení k pobytu nevyžaduje; od roku 2027 však zřejmě pro ně bude povinná registrace v ICAS). Pro zaměstnávání těchto cizinců platí pro zaměstnavatele ohlašovací povinnost.

Jedná se zejména o:

  • občany členských států EU, EHP a Švýcarska, jejich rodinné příslušníky a rodinné příslušníky občanů ČR,
  • občany Ukrajiny s dočasnou ochranou (DO),
  • cizince s povoleným trvalým pobytem v ČR,
  • cizince, kteří zároveň v ČR studují (denní nebo prezenční studium na SŠ/VŠ) nebo studium na SŠ/VŠ v ČR absolvovali,
  • občany Austrálie, Kanady, USA, Japonska, Singapuru, Nového Zélandu, Izraele, Jižní Koreje, Taiwanu a Velké Británie (dle Nařízení vlády č. 158/2024 Sb.)
  • a další dle § 98 Zákona o zaměstnanosti.

Cizinci bez volného přístupu na trh práce

U cizinců, kteří nemají volný přístup na trh práce, je kromě legálního pobytu vyžadováno také pracovní povolení, tj. povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta nebo karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance. Zaměstnavatel si rovněž musí splnit ohlašovací povinnost.

Do této kategorie spadají občané třetích zemí (mimo EU, EHP a Švýcarsko), kteří nesplňují žádnou z výše uvedených podmínek pro volný přístup na trh práce.

Stručně

Od kdy začne platit nový zákon o pobytu cizinců?
Nový zákon je plánován od 1. ledna 2026, ale finální podoba ještě není schválena.

Co přinese digitalizace pobytové agendy?
Cizinci budou mít digitální účet v novém systému ICAS, který umožní elektronické podávání žádostí a komunikaci s úřady. Registrace občanů EU nad 90 dnů pobytu je plánovaná od roku 2027; pro rok 2026 zatím není povinná.

Co je institut „garanta“?
Garant je osoba nebo instituce, která garantuje účel pobytu cizince. Zaměstnavatel může být garantem pro cizince, v takovém případě se rovněž musí registrovat v ICAS.

Jak se hlásí nástup cizince do zaměstnání?
Do 31. března 2026 se hlášení provádí přes stávající informační karty. Od 1. dubna 2026 vstoupí v platnost Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ), které nahradí stávající systém.

Kdo podléhá povinnosti hlášení na Úřad práce?
Povinnost se vztahuje na všechny cizince, včetně občanů EU, rodinných příslušníků občanů ČR a EU, cizinců s volným přístupem na trh práce a držitelů dočasné ochrany. Platí pro všechny formy zaměstnání.

Kdo má volný přístup na český trh práce?
Občané EU, EHP, Švýcarska a jejich rodinní příslušníci, občané Ukrajiny s dočasnou ochranou, cizinci s trvalým pobytem v ČR, studenti SŠ/VŠ (denní/prezenční), občané vybraných států dle Nařízení vlády č. 158/2024 Sb. a další dle § 98 Zákona o zaměstnanosti.

Co potřebují cizinci bez volného přístupu na trh práce?
Kromě platného pobytu potřebují pracovní povolení (povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta nebo karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance).