Studentský nápad za stamiliony. Třebíčská Angry Beards vyrostla z garáže a míří do Evropy

Začalo to chutí podnikat ještě na vysoké škole, po osmi letech je z toho úspěšný byznys. Angry Beards, český výrobce a prodejce parfémů, deodorantů, šamponů nebo antiperspirantů pro muže i ženy, ale také spodního prádla, dnes exportuje už do tří zemí. A chuť růst má i dál. „Přímou konkurenci v Evropě nemáme. Věřím, že v roce 2030 dojdeme v tržbách k miliardě,” říká zakladatel a většinový majitel firmy Tomáš Čech.

479689

Jak jste jako student našel odvahu vstoupit na náročný kosmetický trh?

Pocházím z podnikatelské rodiny, odjakživa se mi to líbilo a chtěl jsem podnikat. Ještě při studiu na vysoké měl kamarád nápad prodávat online kosmetiku z Británie, kde byl obrovský boom barbershopů, a s tím spojené výrobky na vousy. Jazyk pravých gentlemanů s buřinkami, jak se tyto značky prezentovaly, mě vůbec neoslovil.

Já jsem chlap, který má obě ruce levé, hodně sportuji, potím se. Navrhoval jsem vymyslet a prodávat kosmetiku pro nás a říkat věci na rovinu. Nepoužívat žádné marketingové žvásty. Kámoš měl ale jiný pohled, takže jsem do toho šel sám…  

Měl jste aspoň nějaké základní znalosti z oboru, dejme tomu chemický background?

Právě že vůbec ne, kosmetika mi předtím nic neříkala. Nicméně mi chyběla značka, která by prodávala kosmetiku nám chlapům, tak jsem hledal zakázkový vývoj a výrobu. Podařilo se mi najít firmu Chemservis, která mi pomohla dát dohromady první čtyři výrobky – olej na vousy, balzám na vousy, vosk na vousy a šampon na vousy. Ty jsme měli v prosinci 2017.

Jak krušné to byly začátky? 

Spousta lidí si ťukala na čelo, že studující vysokoškolák si staví kosmetický brand. Ale jde to, a to i s relativně malým kapitálem. Měl jsem nějakých 300 tisíc korun, což vystačilo na prvovýrobu a otestování trhu. Jako student jsem to táhl rok a půl, žil jsem na špagetách a kečupu.

Jak vlastně vznikl název firmy? 

Zvažovali jsme jméno Vousáčova volba, nicméně nakonec jsme zvolili název Angry Beards, i vzhledem k potenciálu prodávat mimo Česko. A hlavně – vystihuje to, jak jsme byli naštvaní, že tady nic takového neexistuje.

Začali jsme čistě s vousy a naše idea byla nabídnout více výrobků, ze kterých by si každý vybral a šlo by z nich i sestavit dárkovou krabičku na Vánoce. Přestože jsme e-shop a sociální sítě nebo reklamu dělali doslova na koleně, byli jsme schopni se dostat ke koncovým zákazníkům. Na osobním kontaktu stavíme dosud – tvoříme tím tak osmdesát procent obratu. Zbytek je distribuce v B2B segmentu. 

Kdy nastal nějaký zlomový okamžik?

Postupně nám docházelo, že se tím můžeme živit. Rostli jsme, nestíhali jsme, sháněli nové lidi a další prostory, protože dům rodičů v Třebíči byl přeplněný. Klíčový moment byl vstup do drogerií Rossmann v roce 2019, čímž jsme získali kredibilitu, protože do té doby jsme byli značka z garáže.

V polovině roku 2023 jsme přidali dámské výrobky, protože šedesát procent našich výrobků ženy kupovaly mužům, ale také některé produkty – jako třeba lubrikant Antistick – používaly i ženy. Tím vznikla kosmetická značka jen pro ženy Busy B. A dalším rozšířením nabídky je funkční spodní prádlo pro muže Calm B, ale ambice je přidat i inovativní ženské prádlo.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Jste ještě v jiných drogeriích?

Ano, lidé nás mohou sehnat i v sítích DM nebo Douglas. Nižší dostupnost v kamenných obchodech je bariéra, proč nerosteme víc, protože lidé si chodí rádi zboží osahat a přivonět. Přes třicet procent tržeb máme od klientů v Praze, proto jsme se rozhodli zřídit v hlavním městě obchod, a to v Myslbeku. Ale přemýšlíme o dalších místech, protože Pražané do centra moc nechodí, tam vládnou turisté. Hlavním prodejním místem je stále web Angry Bears, prodáváme ale i přes Amazon nebo Notino.

Jak jste vyřešili potíže s prostorem?

Rok od roku jsme se stěhovali jako kočka s koťaty. Od loňska jsme konečně v jednom velkém areálu s výhledem na Třebíč, který jsme zrekonstruovali. Máme perfektní sklad i vlastní oddělení vývoje. Díky financování od skupiny ČSOB tak konečně máme vysněné zázemí, v němž můžeme dále růst až k miliardové tržbě, kam věřím, že dojdeme v roce 2030. Výroba pořád běží externě, ale už spolupracujeme se společností Cosmonde, stejně jako třeba s Dermacolem. K tomu jsme v lednu převzali brněnskou firmu na přírodní kosmetiku Aromatica.

S bankovním financováním tedy problém nemáte? Jak vám vaše banka, tedy zjevně ČSOB, ještě pomáhá?

Případů je celá řada, třeba s provozním financováním, protože máme sezonní výkyvy, kdy v září potřebujeme mít sklad narvaný k prasknutí, ale dostatečný cash nemáme. Díky bance tak nejsme vyprodaní, což byl první čtyři roky až pět let náš největší strašák.

Neměli jsme data, a když jsme je už měli, tak jsme s nimi neuměli pracovat a odhadovat poptávku. Když už jsme to uměli, tak jsme zase neměli cash na to, abychom se zásobili. Chci poděkovat ČSOB za to, že jsou opravdu výborným a silným partnerem a vychází nám maximálně vstříc.

Kolik teď zhruba utržíte ročně?  

Za loňský rok se pohybujeme s tržbami kolem 235 milionů korun a za letošní rok očekáváme pokoření hranice 250 milionů. Pořád rosteme, ale tempo nám letos trochu srazilo chladnější léto, a tím i nižší poptávka po produktech proti pocení. Dynamika může být silnější s rozjezdem v zahraničí.

Takže plánujete expanzi? Na jakých trzích už působíte a kam se chystáte? 

Do zahraničí jsme vstoupili v roce 2019, kdy jsme přeložili e-shop do slovenštiny a polštiny a začali na Slovensko a do Polska dopravovat. Slovensko už tvoří nějakých deset procent obratu, pomáhá nám tam příbuznost s českým trhem. V červnu 2025 jsme přidali Rumunsko, které považujeme za perspektivní trh, a koukáme se po dalších zemích. Zajímavý je pro nás celý Balkán a zvažujeme Maďarsko. Vybíráme si rostoucí trhy s podobným nastavením, jako máme my.

Kolik výrobků už máte?

Nyní jsme už na 150 unikátních výrobcích. Pro nás je hlavní funkčnost, to je alfa omega. Když prodáváme antiperspirant, tak aby pomáhal proti pocení. Když máme sprchový gel, tak aby dlouho vydržel. Lubrikant zase musí sportovcům třecí místa chránit a předcházet podráždění.

Máte v portfoliu nějaký produkt, který lze označit za bestseller?

Zpočátku to byly oleje na vousy. V roce 2019 jsme přidali přípravek na podporu růstu vousů – Beard Doping. Zatímco vlasy s věkem ubývají, tak vousy přibývají, takže je snadnější je podporovat v růstu. V době zavedení to byl suverénní bestseller, a i nadále patří k nejvyhledávanějším. K nejprodávanějším patří i produkty na intimní místa Antistick a Antisweat. Dalším bestsellerem jsou parfémy, do nichž dáváme dvacet procent vonných esencí, díky nimž vydrží vůně dlouho.

Angry Beards pohledem bankéře Aleše Janíka z ČSOB

S klientem Angry Beards spolupracujeme od roku 2022. Není to tedy tak dlouho, nicméně i za tak krátký čas jsme mohli být součástí většiny zásadních milníků. Mám tím na mysli expanzi na zahraniční trhy, vybudování nového sídla s potřebným zázemím v Třebíči, akvizici kosmetické firmy Aromatica. V Česku dnes firma patří mezi přední hráče trhu s přírodní pánskou kosmetikou. Neotřelou komunikací a kvalitou produktů si získala mnoho věrných zákazníků, mezi které patřím i já. Produktové portfolio se postupně inovuje a rozrůstá, kromě už zavedených produktů pro „naštvané vousáče“ vznikla nová řada se zaměřením na ženy. Firma se může opřít o velmi zkušený managment a také o silnou podporu svých vlastníků. Náš vztah považuji spíše za partnerství, jako třebíčský patriot jsem za toto spojení moc rád. Angry Beards držím palce a těším se na další společné výzvy.

Vaše nabídka se liší originálními produkty a odvážnými popisky. Jaké jsou na to reakce? 

Snažíme se být odvážní a říkat věci na rovinu. Takže kosmetické přípravky na varlata jsou po našem na „kule“. Intimním místům zase říkáme „podvozek“. Od začátku dbáme na to, abychom se do nikoho nenaváželi a nikoho neuráželi, přestože jsme drzí a tvrdí. My jsme prostě takoví. Pokud chce chlap používat dekorativní kosmetiku, tak ať ji používá, to mi vůbec nevadí. My ji dělat nebudeme. Sto lidí má přece sto různých chutí. A proto si myslím, že na nás zákazníci reagují veskrze pozitivně.

Jaká by byla vaše rada pro začínající podnikatele?

Udělali jsme chybu, když jsme dlouho byli klientem menší banky. Když už jsme se stali relativně zajímavou firmou s obratem přes sto milionů korun, tak jsme pořád válčili s nedostatkem hotovosti a tehdejší banka na to neslyšela. Brzdilo nás to, mohli jsme prodat více výrobků a získat více zákazníků. Když budu znova podnikat, tak si historii budu tvořit od počátku s nějakým silným bankovním partnerem. Třeba jako je právě ČSOB.

Zdroj: https://www.finmag.cz/