Jídla z pytlíku jako od babičky. Rodinná firma z Krkonoš chce vyřešit i stravování ve vesmíru
Někomu je v podnikání malé Česko, jinému Evropa, dalším dokonce celá planeta. Právě sem spadá i trutnovská společnost EXPRES MENU, která vaří trvanlivá balená hotová jídla a svačinky. Cíle nemá malé: vedle dobytí talířů všech Čechů chce vyřešit stravování na oběžné dráze. A v budoucnu třeba i na planetě Mars.

Krkonošská rodinná společnost EXPRES MENU roste v posledních letech o desítky procent ročně. Zákazníky si získává především díky důrazu na kvalitu – nepoužívá žádné chemické přísady, konzervanty či lepek – a dbá na výběr těch nejlepších surovin.
To vše se následně balí do pytlíků, v nichž jídlo vydrží dlouhá léta. Vděčí za to unikátní technologii tepelného zpracování. Na výběr je z české i mezinárodní kuchyně, masových i vegetariánských verzí, jedno- či dvouporcových balení.
Majitelé společnosti jsou přesvědčeni, že někdy v budoucnu se jejich jídla stanou běžnou součástí českých domácností. Zdaleka tím ale nekončí; v dlouhodobých plánech má trutnovské EXPRES MENU vyřešit také stravování na oběžné dráze, a dokonce i na planetě Mars, pokud se tam někdy lidstvo skutečně vydá.
„Že se astronauti budou na vesmírné stanici stravovat naším jídlem, to si umím představit už v dohledné době,“ říká v rozhovoru spolumajitel a jednatel Adam Sogel, který reprezentuje už druhou generaci ve vedení rodinné společnosti. Její tradice sahá do roku 1999.
Kdy a jak jste se zapojil do chodu firmy? Byla to pro vás jasná cesta?
Zhruba před šesti lety rodiče pořídili objekt v Poříčí, což je součást Trutnova, a dali mi nůž na krk, ať se rozhodnu, zda se k nim přidám, nebo ne. Pro mě šlo o jasné rozhodnutí, uvědomoval jsem si, že musím pokračovat v rodinném byznysu. A myslím, že rodiče jsou nyní spokojení a fungujeme na výbornou.
Vy jste ale už podnikal v jiné oblasti.
Ano, spoluvlastnil a provozoval jsem v tu dobu s kamarádem Radkem Slabým firmu Adventure Menu, která se specializuje na stravu pro cestovatele a dobrodruhy. Se společníkem jsme se už rozdělili, ale v dobrém, stále chodíme na pivo. Pro mě bylo důležité, že jsem si tím vyzkoušel rozjezd podnikání se všemi problémy, které ho provázejí, od zajišťování financování přes prodeje ve venkovních stáncích a marketing až po ladění receptur. Tímto jsem si vše vyzkoušel na vlastní triko, protože jsem nechtěl hned bez zkušeností vstupovat do firmy rodičů.
Tvrdíte, že vaříte bez jakékoli chemie, konzervantů či lepku. Jak je na tom takové jídlo z pohledu trvanlivosti?
Naše jídlo vydrží až deset let při pokojové teplotě, a to díky zavařování. Jen co pokrm uvaříme a zkompletujeme, musí se co nejdřív dostat do sáčku a pak se sterilizuje v našem na zakázku vyrobeném zařízení. Zde dochází k šokovému zahřátí na vysokou teplotu a následnému zchlazení.
Vážně může ale takové „jídlo z pytlíku“ chutnat jako od babičky?
Kdyby vám dovezli čerstvé jídlo přímo z restaurace a vedle toho bylo EXPRES MENU, tak si dovolím tvrdit, že rozdíl nepoznáte. Vaříme poctivě a podle tradičních receptur, třeba vývary jsou tažené přes noc a kvalita masa je prvotřídní, úplně se na talíři rozpadá a můžete ho jíst klidně lžící.
Která jídla jsou osvědčenými hity? A mění se nějak váš sortiment a chutě zákazníků?
Začínali jsme s českými klasikami, jako jsou svíčková, rajská omáčka s hovězím masem, hovězí guláš nebo kuře na paprice, a to jsou pořád stálice. Postupně jsme přiřadili mezinárodní kuchyni a překvapivě dobře se uvedlo například tradiční indické jídlo butter chicken, které je přitom velmi složité na přípravu a obsahuje množství surovin. Receptury asijských pokrmů jsme proto ladili s kuchařem, který se na tuto oblast specializuje. Před nedávnem jsme zde ze stejného důvodu měli experta na thajskou kuchyni Antonína Bradáče. O mezinárodní kuchyni je u zákazníků velká poptávka a touto cestou rozhodně půjdeme.
Prozradíte, jak se vám teď byznysově daří?
Loni jsme dosáhli obratu 108 milionů korun, což je meziroční růst o více než 25 procent. Pomohla nám expanze a spolupráce s velkými hráči, jako jsou Albert, Globus a Košík. Letos jsme začali distribuci přes Rohlík. Letošní cíl tržeb máme zhruba 126 milionů korun. Snažíme se držet dlouhodobý meziroční růst kolem 20 až 25 procent.
Jaký segment má na tržbách největší podíl?
Polovinu prodejů nám tvoří e-shop, což je skvělé jak z pohledu cashflow, tak kvůli zachování marže. Navíc máme přímou zpětnou vazbu od zákazníků, takže jsme schopni pružně reagovat na jejich potřeby a změny na trhu i vymýšlet nové recepty. Hlavní dík za to patří rodičům, kteří byli progresivní a včas investovali čas a peníze do vývoje e-shopu.
Kolem 25 procent obstará síť českých a slovenských spolupracujících obchodů, sem patří hlavně prodejny se zdravou výživou, lahůdky, potraviny, ale i outdoorové obchody. Dalších asi 15 až 20 procent tržeb přinášejí zákazníci ze zahraničí. Obecně se snažíme prodeje diverzifikovat, aby nás nepřekvapila změna na trhu.
Firmy často žehrají na to, že je brzdí nedostupnost financí. Jak s tím bojujete vy?
Obecné pravidlo je, že každý růst něco stojí. Nám se na tomto poli ale výborně spolupracuje s ČSOB, která byla vždy na naší straně a velmi dobře chápala naše potřeby v oblasti investic. Finančně náročná byla například rekonstrukce objektu, kde teď fungujeme, naše velikost tehdy byla zhruba třetinová.
Takže s bankovním financováním problém nemáte?
Nemáme. Jsem rád, že ČSOB v nás viděla potenciál a podpořila nás. Využíváme třeba i kontokorent, díky kterému vykrýváme sezónní propady v prodejích.
EXPRES MENU pohledem bankéře ČSOB Vladimíra Vody
Příběh EXPRES MENU je obdivuhodný. Jde o českou firmu, která výrobou poctivých a výživných jídel navazuje na nejlepší tradice krkonošské oblasti a podporuje místní chovatele a pěstitele v orientaci na kvalitu, udržitelnost a soulad s přírodou. Má vyřešené nástupnictví a ve firmě se zapojují v rámci rodiny všechny generace. Oceňuji její inspirující přístup k zavádění moderních technologií ve výrobě, vůči zaměstnancům a životnímu prostředí. Nebojí se odvážných inovací ani vizí, vývoj jídla pro kosmonauty je mimořádná ambice. Vážím si dlouhodobé loajality majitelů firmy a využívání služeb celé skupiny od banky přes ČSOB Leasing, ČSOB Pojišťovnu až po Green0meter.
Jak se vám podařilo překlenout velké ekonomické otřesy posledních let – covid či energetickou krizi?
V mnohém nám určitě pomohly finanční úspory, zrychlení a zefektivnění postupů, zvýšení hygienických standardů a rozšíření o další cílové trhy. A samozřejmě i naši zaměstnanci, ostatně sám se při vedení firmy učím předávat zodpovědnost a dávat správným lidem volnost. Obecně pak platí, že změna je v podnikání jedinou konstantou.
Chystáte nějaké další velké investice?
Připravujeme velkou expanzi a máme i další odvážné plány, hlavně Space Menu. Chceme přikoupit pozemky a rozšířit závod v horizontu pěti až deseti let až na čtyřnásobnou kapacitu. Je pro nás důležité, že v ČSOB máme partnera, který za námi stojí a v našich plánech s podporou z banky můžeme počítat.
Už dnes působíte vedle Česka i na Slovensku. Kam plánujete expandovat?
Přes e-shop prodáváme v Německu, kde jsme začali využívat i tamní Amazon, Rakousku a Polsku. V zahraničí vidíme velký potenciál, ale je to také výzva. V únoru jsme byli na veletrhu v Norimberku, kde jsme představovali novou řadu jídel v biokvalitě, a měli jsme velmi dobrou odezvu. Získali jsme celou řadu kontaktů a vyjednáváme o konkrétní spolupráci s řetězci a distributory.
Nebrzdí vás při rozvoji dodavatelé? Máte dost zdrojů kvalitních surovin?
Stavíme na dlouhodobé spolupráci, jejíž základy vznikly před dvaceti lety. Tím, že jsme kladli velký důraz nejen na kvalitu, ale i čerstvost nebo dobré životní podmínky pro zvířata, a vše jsme kontrolovali a prověřovali, se dodavatelé postupně vytřídili, protože tohle rozhodně nebylo standardem. Naším dlouhodobým dodavatelem je třeba Maso Jičín. My zpracováváme například tunu zadního hovězího masa denně, což lokální farmáři už nepokryjí a musíme mít dodavatele i z dalších míst.
Vraťme se ještě na chvílí k onomu „Space Menu“ – co si pod tím máme představit?
Space Menu je odvážná vize mého otce Petra Sogela, jídlo pro astronauty. Energeticky hustá hmota, která by měla tělu dodat všechny potřebné látky, minerály, energii a vitamíny, ale přitom by to mělo dobře chutnat, což je největší výzva. Vyvíjíme koncentrovanou kapsičku, která nahradí kompletní jídlo, ale přitom zůstane lehká, skladná a chutná.
Spolupracuje při vývoji s někým?
Jedeme po své linii, ale máme externí partnery. Třeba Výzkumný ústav textilních strojů z Liberce nám pomáhá s technickou částí – vysokorychlostním mlýnem. Spolupracujeme s výživovými poradci, kteří nám pomáhají se složením, s nutričními hodnotami a vyvážeností. Teď řešíme technologii zpracování. Chceme také udělat klinickou studii s několika stovkami dobrovolníků.
Co by mělo být výsledkem vývoje Space Menu?
Cílů je více. Prvním je to, že na vesmírné stanici budou astronauti jednou konzumovat naše produkty. To si umím dokonce představit v dohledné době. Nejvyšší metou ale je vymyslet způsob, jak si budou astronauti na kosmické stanici, případně na Marsu, připravovat jídlo ze surovin, které my namodelujeme tak, aby jejich strava byla optimální. Z praktického hlediska nedává smysl tam veškerou potravu dopravovat, když to zabere třeba rok. Chceme proto vytvořit a nastavit podmínky od pěstování ze semínek až po výsledný plnohodnotný produkt. Zajistit celý modulární výrobní cyklus.
Kde vidíte EXPRES MENU třeba za deset let?
EXPRES MENU vidíme za deset let jako jídlo, které je v každé české domácnosti jako zásoba pro případ, že není čas vařit, tedy jako alternativu domácího stravování.
Máte nějakou podnikatelskou radu na závěr?
Neřekl bych přímo radu, ale spíš co mě podnikání naučilo. Takové dvě základní lekce zní: za prvé je důležité řešit financování od začátku v kombinaci s nastaveným byznys plánem, a za druhé nevyvíjet zbytečný tlak na zaměstnance.
Zdroj: https://www.finmag.cz/