Dominika Špačková: Podnikání na mateřské je o finančních výsledcích, ne o plenkách a hlídání

Přinášíme vám inspirativní rozhovor s Dominikou Špačkovou, která poskytuje poradenství podnikajícím maminkám. Dozvíte se, co je při rozjezdu podnikání na mateřské nejdůležitější, jak si zorganizovat den a také, jak nezanedbat sebe a rodinný život.

Dominika Špačková pomáhá prostřednictvím svého projektu Maminkatelky českým ženám rozvíjet podnikání při rodičovské. Sama je maminkatelkou na plný úvazek a když začínala, prošla si prý všemi možnými chybami, které se při startu podnikání dají udělat. Také proto začala propojovat komunitu podnikajících maminek, aby nabídla ženám vzájemnou podporu a poradenství. Co tedy podnikajícím maminkám radí, aby uspěly?

Co byste vzkázala maminkám-podnikatelkám, které milují své dítě a věnují se mu, ale mají rády i svou práci a denně slyší nevyžádané rady, ať nepracují a soustředí se jen a jen na dítě, že ty chvíle se nikdy nevrátí apod.?

Pokud nechcete nic dělat při dítěti a jen se mu věnovat, tak se mu věnujte. Je to v naprostém pořádku. Pokud se naopak chcete ještě věnovat práci, tak zavřete uši a nikoho neposlouchejte. Jděte a dělejte to tak, jak samy uznáte za vhodné. Je to prostě na vás a na tom, jak vy se rozhodnete. A do toho rozhodnutí nikdy nezahrnujte to okolí, protože to rozhodnutí musí vycházet z vaší vnitřní představy.  

A co když se maminky trápí samy a hlavou se jim honí špatné myšlenky, že se dostatečně nevěnují dětem?

Těm bych doporučila dost podobnou věc. Zamyslete se nad tím, zda opravdu chcete podnikat, nebo zda podnikáte proto, že je to právě teď in. Když jsem před devíti lety rozjížděla projekt Maminkatelky, tak nepodnikal každý. Dnes to na mě působí tak, že podniká skoro každý, nebo se cítí povinován podnikat. 

Potřebujete mít jasnou představu, kolik času chcete věnovat sobě, kolik dítěti a kolik podnikání. Udělejte si měsíční plán tak, abyste měla dost času na práci, která je nepřerušovaná. Tam já doporučuji pravidlo tři krát čtyři. Je to o tom, že buď máte třikrát týdně čtyři hodiny čas na nepřerušovanou práci, nebo naopak čtyřikrát týdně tři hodiny. A ideálně samozřejmě tak, že děti jsou od vás alespoň pět set metrů a vy máte opravdu ticho a klid na práci. Jakmile dokážete dodržet toto, tak už by se měla dát nějaká práce stíhat. Těch 12 hodin týdně je buď na udržování již rozjetého podnikání, nebo naopak na velmi pomalý rozjezd něčeho nového. Nebo je to pak na to, že 12 hodin týdně řídíte svůj tým, který dělá práci za vás. 

Jak si mají maminky-podnikatelky nastavit sazbu či cenu za produkt, který vyrábí nebo službu, kterou nabízí? V jednom rozhovoru uvádíte, že se často podhodnocují a že je to nejčastější chyba, se kterou se setkáváte. Co všechno tedy ideálně do sazby promítnout?

Cenotvorba je jedna z mých nejoblíbenějších činností. A v podstatě říkám, že 90 % veškerých problémů v podnikání lze vyřešit tím, že člověk začne vydělávat dost. Nejprve si musíme říct, že cenotvorba pro služby je úplně jiná než cenotvorba pro produkty. Pokud vyrábíte produkty, je tam mnohem více věcí, které musíte vzít v potaz. Jsou podnikatelé, kteří vám řeknou, že výrobní cena produktu je pro vás takový základní odrazový bod a ten vynásobíte čtyřma tak, aby bylo na všechny ostatní náklady, které máte. 

V případě služeb je nejrychlejší a nejjednodušší podívat se na konkurenci a nastavit podobnou cenu. Nepokoušejte se jít níž. Druhá cesta je taková, že si vypočítáte, kolik jste vydělávala v práci. Pokud jste měla třeba 30 tisíc, tak vaše hodinovka byla cca 225 Kč. Tu vynásobte třemi. Ten důvod je jednoduchý. Pokud už někdo fakturuje a už má dobře zajetý systém, tak fakturuje maximálně jednu třetinu svého času.

Co když chtějí maminky podnikat, ale nemají partnera, který může pomoci s hlídáním a babičky jsou daleko? Máte nějaké tipy, jak začít i v takové situaci?

Jednoduchý tip – nezačínejte. Najděte si nejprve práci a snažte se uživit své děti. Pokud nemáte rozjetý byznys a jste v situaci, že nemáte podporu ani hlídání babiček a nemáte ani partnera, tak nemáte šanci byznys rozjet.

Podnikání není pro každého, protože vyžaduje obrovské finanční nebo časové investice. Nikde není napsané, že každé podnikání se rozjede a jako samoživitelka si prostě nemůžete dovolit být bez peněz a čekat na to, až a jestli se nějaký byznys rozjede nebo ne.

Samozřejmě jestli máte deset-patnáct let zkušeností v nějakém oboru, tak tam by se dalo očekávat, že do půl roku budete na svých cenách. Nic takového vám ovšem nemohu zaručit.

Jak skloubit výchovu dětí a podnikání? Jak si to ideálně doma nastavit? 

To je velká a široká filozofická otázka, na kterou nelze odpovědět jednoduše. Pokud ale chcete rozjíždět podnikání, které vás bude živit, počítejte, že budete pracovat mezi 12 a 20 hodinami týdně, a to nejméně. A na tuto dobu potřebujete mít hlídání, abyste se nezničila prací po večerech. Takže ideálně potřebujete najít 20 hodin času na práci, a to je jediné, co vám můžu doporučit. Jak si to nastavit závisí na tom, jestli máte babičky. 

A já bych ještě dodala, že se na to nikdo neptá mužů a myslím si, že by tato otázka neměla zaznívat ani u žen. Správně byste se měli ptát: Jak se vám daří najít dostatek času na práci? Protože pokud nemáte kvalitní čas na práci a snažíte se tu práci někam vměstnat mezi děti, tak to vede jedině k frustraci a vyčerpání.

Jak důležité je podle vás, aby si maminka našla čas i jen pro sebe? Mimo podnikání a děti? Máte nějaké tipy, jak toho dosáhnout?

Naučte se vydělávat tolik, že si zaplatíte všechnu výpomoc, kterou potřebujete. To znamená, že nemusíte uklízet, vařit a prát a že máte dost peněz na to, abyste daly své děti na hlídání a dokázaly si ve svém rozvrhu najít čas na to, že jdete na kosmetiku nebo něco podobného. Toto může vypadat jako rada pro bohaté, ale fakt je ten, že podnikání je násobně náročnější než běžné zaměstnání a člověk by měl mít adekvátní odměnu. A nejen to, nelze všechno zvládnout sám. Proto ty peníze na spolupracovníky.

Podle čeho hodnotíte, že je „maminkatelka“ úspěšná? 

Úspěšná podnikatelka je ta, která si pravidelně vyplácí výplatu. Která nepracuje víc než tolik hodin, kolik si určila a dělá práci, která je pro ni důležitá, naplňující a považuje ji za smysluplnou. Všechny úspěšné podnikatelky mají nějakou formu hlídání a výpomoci jak v domácnosti, tak ve svém podnikání a všechny si dokážou zajistit dostatek času na práci. 

V konkurenci ostatních podnikatelů je to tak, že velká část podnikatelů je schopná pracovat 12 hodin denně. Ale jako máma nikdy těch 12 hodin denně nemáte, takže musíte být mnohem efektivnější. Já se ženami systematicky probírám především finanční efektivitu a to, jestli to podnikání není jen o tom, že vlastně mají po večerech co dělat, ale že podnikání je hlavně o tom, že nese úžasné finanční výsledky. 

Co mají společného úspěšné podnikatelky, které jsou v pohodě jak na té domácí rovině, tak na té podnikatelské?

Zaprvé to nejsou holky, které by toužily po nějaké absolutní dokonalosti. Jsou to ženy, které chtějí dosáhnout svých cílů, ale když nemají doma perfektně uklizeno, tak se z toho psychicky nehroutí.

Druhá věc je ta, že ty, které jsou úspěšné, tak musí být úspěšné finančně. Velký problém, který vídám u maminek je, že se chtějí realizovat, a to i za cenu, že to nevydělává peníze.

To, co je z mého pohledu škoda a co potom vytváří takovou genderovou nevyváženost je, že když se bavíme o podnikajících matkách, tak se bavíme o hlídání a nebavíme se o všech těch ostatních výzvách, které jsou s podnikáním spojené. Přitom vlastně ty ženy neřeší z 90 % hlídání, ale z 90 % času řeší, aby to podnikání vydělávalo.

Pokud my se v rozhovorech furt bavíme o plenkách a hlídání, tak nás pak nepovažuje podnikatelská část mužů za adekvátní partnery. Musíme mluvit o finančních výsledcích a úspěších, které jako podnikatelky máme. 

Máte pravdu, Dominiko. Vydělávání ale řeší každý podnikatel. V projektu Maminkatelky pracujete výhradně s maminkami. V čem jim dokážete jako poradkyně pomoci? 

Především se soustředíme na finanční efektivitu. Tedy, aby podnikání finančně rostlo, a člověk si dokázal vyplácet pravidelnou výplatu. Myslím tím velmi slušnou výplatu. Já pomáhám těm, kteří řeknou – hele, já chci čistou výplatu 50 000. A nějaký zisk navrch. S tím pracovat umím. Mám na to program Úspěšná a odpočatá, kde se zabýváme tím, jak zdvojnásobit obrat, ztrojnásobit zisk jeden, dva, tři roky za sebou. Zdvojnásobování obratu mám ráda, protože je pro většinu podnikání dosažitelné. Navyšováním zisku se zabývám také v poradenství.

Pro mě má celý projekt Maminkatelky zásadní přesah – tím je ekonomická samostatnost žen. Ve společnostech, kde ženám nedovolují mít majetek, se jen těžko dosahuje genderové rovnováhy. Ve společnostech, kde mohou ženy vydělávat své peníze, tak genderová rovnost nastává. Proto se pragmaticky věnuji vydělávání peněz. Když za mnou přijde podnikatel, který nemá jasnou představu, kolik chce vydělávat, nepracuji s ním, protože první rok až dva by spolupráce byla o tom, že jej k vydělávání přemlouvám. Na to si každý musí přijít sám. Proto v září také budeme spouštět řadu změn, aby bylo vidět, že náš projekt je o ziskovosti. Například celou řadu kurzů pro začínající podnikatele, aby mohli jet vlastním tempem, nebo kurzy o tom, jak pracovat s financemi.


Zpět