Pořízení vozidla „na firmu“: jaké máte možnosti?
V dnešní době je vozidlo prakticky nutností pro většinu firem. Pořízení či užívání vozidla přináší firmám řadu výhod, jelikož umožňuje rychlý a komfortní přesun, usnadňuje přepravu zboží a zajišťuje rychlý kontakt s partnery a klienty. Firmy přitom mohou volit z několika možností, jak pořízení vozidla financovat.
Možnosti pořízení vozidla
Pokud se firma rozhodne pořídit vozidlo, tak má tyto možnosti:
- koupě vozidla z vlastních prostředků,
- koupě vozidla na úvěr,
- finanční leasing,
- operativní leasing.
Koupě vozidla z vlastních prostředků
V okamžiku, kdy firma zakoupí vozidlo z vlastních prostředků, se toto vozidlo stane součástí obchodního majetku společnosti, zařadí se do účetnictví a jeho pořizovací cena se postupně při splnění dalších podmínek promítne do daňově uznatelných nákladů ve formě odpisů, které snižují základ daně firmy.
Osobní automobily se řadí do druhé odpisové skupiny a podle zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen ZDP) se mohou odepisovat po dobu 5 let. Kromě odpisů si mohou firmy do nákladů uplatnit také další výdaje související s provozem vozidla, typicky se jedná o náklady na opravy, pohonné hmoty, povinné ručení nebo havarijní pojištění.
Koupě vozidla z vlastních prostředků je vhodná zejména pro firmy, které mají k dispozici volné finanční prostředky a chtějí vozidlo vlastnit ihned a bez dalších závazků vůči třetí straně.
Nevýhodou pořízení vozidla z vlastních prostředků je především velká počáteční investice bez možnosti rozložit si financování vozidla do delšího časového období.
Koupě vozidla na úvěr
Firma si pořídí vozidlo do svého majetku a jeho pořizovací cenu postupně splácí ve formě splátek úvěru. Vozidlo se stává majetkem společnosti ihned při podpisu kupní smlouvy, je zařazeno do účetnictví a jeho hodnota vstupuje postupně do nákladů ve formě odpisů. Společnost si zároveň může s vozidlem nakládat podle vlastního uvážení.
Tento způsob financování pořízení vozidla je vhodný pro firmy, které chtějí vozidlo vlastnit ihned, ale nechtějí nebo nemohou zaplatit celou pořizovací cenu jednorázově z vlastních prostředků. Pořízení vozidla na úvěr tedy firmám umožňuje rozložit splácení pořizovací ceny v delším období.
Nevýhodou pořízení vozidla na úvěr je především vyšší celková pořizovací cena. Firma nesplácí pouze kupní cenu vozidla, ale i úroky spojené s úvěrem. Výše nákladů souvisejících s úroky závisí především na délce splatnosti úvěru a sjednané úrokové sazbě. Tyto náklady mohou tvořit podstatnou část celkové ceny vozidla, a tím se pořízení vozidla může prodražit.
Finanční leasing
Finanční leasing je způsob pořízení vozidla, kdy ho nájemce užívá a po skončení leasingu se stává jejím vlastníkem. Aby byly leasingové splátky daňově uznatelné, musí finanční leasing trvat minimálně po dobu odpisování. Zároveň musí být sjednán převod vlastnictví a odkupní cena vozidla nesmí být nižší než zůstatková cena při rovnoměrném odpisu. Po uplynutí doby leasingu zaplatí firma leasingové společnosti předem sjednanou leasingovou cenu a vozidlo přejde do vlastnictví firmy. Po zařazení vozidla do obchodního majetku může začít firma vozidlo odepisovat.
Tato varianta pořízení vozidla je vhodná zejména pro firmy, které nechtějí hradit velkou počáteční investici do nákupu nového vozu, ale raději rozloží platby a plánují si vozidlo ponechat dlouhodobě.
Nevýhodou finančního leasingu je především to, že si firma po dobu splácení leasingových splátek nemůže s daným vozidlem nakládat zcela dle vlastního uvážení. Nemůže dané vozidlo prodat, půjčit, zvolit si jiné pojištění nebo najet větší množství kilometrů, než je dáno smlouvou s leasingovou společností. Zároveň je důležité dodržet zákonnou minimální lhůtu upravenou § 21d ZDP, upravujícím obecná ustanovení o finančním leasingu. Ze zákona vyplývá, že pokud by byl finanční leasing předčasně ukončen nebo by na jeho konci nedošlo k převodu vlastnického práva, tak se dle zákona nejedná o finanční leasing, ale pouze o nájem či operativní leasing vozidla.
Operativní leasing
Operativní leasing je od předchozích způsobů pořízení vozidla odlišný v tom, že při něm nedochází ke změně vlastnictví a vozidlo je stále součástí majetku leasingové společnosti. Firma, která si pořídí vozidlo formou operativního leasingu, si v podstatě takové vozidlo najímá od leasingové společnosti. Po uplynutí operativního leasingu si firma vozidlo od leasingové společnosti nekupuje, ale vrátí ho zpět leasingové společnosti.
Firma, která si pořídí vozidlo prostřednictvím operativního leasingu, se nemusí starat o servis ani opravy, hradí pouze pohonné hmoty a jiné běžné provozní náklady, které jsou zároveň daňově uznatelné. Daňově uznatelné jsou i leasingové splátky. Firma navíc nezařazuje auto do účetnictví a neeviduje odpisy, což může znamenat výrazně jednodušší administrativu než u jiných způsobů pořízení majetku.
Operativní leasing je vhodný pro firmy, které chtějí často obměňovat vozový park, nechtějí se příliš zabývat administrativou a zároveň neplánují dané vozidlo v budoucnu vlastnit.
Nevýhodou operativního leasingu je především to, že vozidlo nikdy nepřejde do vlastnictví firmy. Z dlouhodobého hlediska tak může být nákladnější neustále sjednávat leasing nového vozidla než pořídit vozidlo jiným způsobem.
Pořízení vozidla z pohledu DPH
V případě, že si vozidlo pořídí firma, která je zároveň plátcem DPH a bude vozidlo používat výhradně pro svou ekonomickou činnost, může si uplatnit odpočet na DPH. Od 1. 1. 2024 vstoupila v platnost novela, která upravila maximální možnou výši nároku na odpočet ve výši 420 000 Kč.
Pokud je vozidlo využíváno i pro soukromé účely, tak se nárok na odpočet krátí podle poměru užití vozidla pro ekonomickou činnost.
V případě, že je vozidlo využíváno jak pro zdanitelná, tak i osvobozená plnění bez nároku na odpočet, tak nelze uplatnit plný nárok na odpočet, ale je třeba využít krácený odpočet vypočtený na základě krátícího koeficientu.
Z pohledu DPH se finanční leasing považuje za dodání zboží. Je tomu tak zejména proto, že v rámci finančního leasingu je sjednáno právo na odkup předmětu leasingu. Toto pravidlo zavedla novela zákona o DPH účinná od 1. 1. 2020, která změnila definici dodání zboží a určila tak jasný režim pro finanční leasing. Leasingová společnost odvádí DPH jednorázově na začátku z celého objemu splátek, nájemci pak souvztažně vzniká nárok na odpočet.
Naopak u operativního leasingu se leasingové splátky z pohledu DPH považují za poskytnutí služby. Jednotlivé leasingové splátky jsou samostatným zdanitelným plněním a nájemce, který je plátcem DPH, má nárok na odpočet DPH z jednotlivých splátek.
Náklady související s provozem vozidla
Pokud je automobil zařazen do obchodního majetku, uplatňují se daňové odpisy hmotného majetku podle zákona o daních z příjmů. Odpisy mohou být rovnoměrné, kdy se vozidlo každý rok odepisuje příslušnou sazbou, nebo zrychlené, které umožňují vyšší odpisy v prvních letech používání. U nového vozidla lze využít i mimořádné odpisy, které umožňují rychlejší odepsání během 24 měsíců.
Kromě odpisů mohou firmy uplatnit i další náklady související s provozem vozidla, například náklady na pohonné hmoty, opravy nebo pojištění. Pokud je vozidlo používáno i k soukromým účelům, musí být tyto výdaje kráceny podle poměru mezi služebním a soukromým použitím vozidla. Náklady mohou být uplatněny ve skutečné výši. V takovém případě je nutné náklady doložit daňovými doklady.
Další možností uplatnění nákladů na provoz vozidla je využití paušálních výdajů na dopravu. Pokud je vozidlo používáno pouze k podnikání, lze uplatnit paušální výdaj ve výši 5 000 Kč měsíčně. Tento paušál může firma uplatnit nejvýše na tři vozidla. V případě, kdy vozidlo slouží i k soukromým účelům, lze využít paušál 4 000 Kč měsíčně, který lze využít pouze na jedno vozidlo.
Kromě skutečných a paušálních výdajů mohou firmy řešit náklady spojené s dopravou formou využívání soukromého vozidla zaměstnanců. V takovém případě může firma vyplácet cestovní náhrady zaměstnancům podle zákoníku práce, které zahrnují náhradu za každý ujetý kilometr a zároveň prokázané náklady na pohonné hmoty. Sazbu za kilometr stanovuje vyhláška MPSV a v roce 2025 je u osobního auta stanovena na 5,60 Kč za kilometr.
Závěrem
Volba způsobu pořízení vozidla do podnikání by neměla být pouze otázkou daňového režimu. Každá forma pořízení vozidla má svá specifika a každá firma si může zvolit jiný způsob pořízení vozidla v závislosti na tom, jak plánuje dané vozidlo využívat, jaké administrativní náročnosti související s provozem vozidla je ochotna zvládat a zda chce dané vozidlo dlouhodobě vlastnit.
Autoři:
Jakub Beran, manažer a daňový poradce
Jakub je členem EKP Advisory od roku 2018 a zabývá se problematikou mezinárodního zdanění, převodních cen a zdanění fyzických osob.
Jan Hamáček, asistent daňového poradce
Jsem absolvent Vysoké školy ekonomické v Praze, kde jsem dokončil bakalářské i magisterské studium oboru Finance. Během studia mě zaujala oblast daní, a proto jsem si vybral vedlejší specializaci Daně v podnikání a nyní bych rád získal praktické zkušenosti. Mým cílem je v budoucnu složit zkoušky a stát se daňovým poradcem, abych mohl klientům poskytovat odborné a komplexní poradenství v této oblasti.
