Jana Dapecí: Módní značka je moje dítě

Toužila být módní návrhářkou. S manželem si otevřela obchod a po čase ještě několik dalších. Bohužel o ně po rozvodu přišla, stejně jako o léty budovanou značku. Nevzdala se a pustila se do podnikání znovu. „Naštěstí už jsem disponovala zkušenostmi a vizí, kam chci směřovat,“ vzpomíná na nelehké období.

Kdy se ve vás probudila touha stát se módní návrhářkou?

Vizi navrhovat oblečení jsem měla již od první třídy. Maminka mě podporovala, protože jsem seděla u stroje a obšívala celou rodinu. Čím se jednou stanu, bylo už tehdy jasné. Vyučila jsem se dámskou krejčovou a začala plánovat své první kolekce. Ve 20 letech jsem potkala manžela a jak už to tak bývá, narodily se nám děti a na další studium již nebyl čas.

Nelitujete toho?

Není čeho litovat. Byl mi dán talent od Boha a nehodlala jsem se ho vzdát. Šla jsem si pevně za svými sny.

Jaké byly vaše podnikatelské začátky?

Chtěla jsem se věnovat módě, a tak jsme se s manželem rozhodli, že si otevřeme prodejnu obuvi. Manžel v tu dobu totiž dělal obchodního zástupce obuvi. První boty ještě nebyly podle mých vlastních návrhů, podnikali jsme klasickým způsobem nákup, prodej. Za rok už jsem však zatoužila po vlastní značce, a tak jsme ji založili.

Po třinácti letech podnikání jsme se však každý vydal vlastní cestou a firma se rozdělila na dvě konkurenční značky: Dapi, kterou vlastní bývalý manžel, a Dapi Design, kterou jsem si od samého začátku vypěstovala já. Tehdy jsem se řídila pravidlem, že moudřejší ustoupí, téměř vše jsem manželovi ponechala, což ovšem znamenalo vybudovat novou firmu i s jejím jménem.Zbyla mi jen jedna prodejna ze šesti.

Dnes už víte, co jste měla udělat jinak, abyste o vámi vybudovanou značku nepřišla?

V manželství člověk mnoho věcí neřeší, ovšem v podnikání by měl být obezřetnější. My jsme firmu vlastnili v poměru padesát na padesát, což ve výsledku byla trochu patová situace. Doporučila bych tedy vše v podnikání smluvně ošetřit, i když jste manželé.

Co pro vás bylo při druhém rozjezdu podnikání nejtěžší?

Manžel mi zavřel veškeré dosavadní cesty k výrobcům, tudíž jsem musela shánět nové dodavatele materiálu i výrobce. Nedala jsem se, když mě vyhodili dveřmi, vrátila jsem se oknem. Nejnáročnější pro mě ale bylo poprat se s kompletní podnikatelskou administrativou a skladovým hospodářstvím. Dříve jsem v týmu zastávala vždy tu kreativní složku. Neuměla jsem ani vystavit fakturu, měla jsem však skvělou účetní, která mi se vším pomohla a vše mě naučila.

Naštěstí už jsem disponovala zkušenostmi z podnikání a vizí, kam chci směřovat. Na rozjezd mi ale chyběly peníze, takže jsem sháněla úvěr. V bance mi nabídli pouhých 50 tisíc korun, protože s novým IČO jsem za sebou neměla žádnou finanční historii. Poté, co mě manžel vyplatil z našeho společného majetku, rozhodla jsem se, že peníze připravené na nové bydlení investuji do podnikání, neboť bez finančního kapitálu není reálné tento byznys rozjet.

Je něco, co vás v podnikání stále překvapuje?

Jak málo stát začínající podnikatele podporuje a jak málo se podnikatelé podporují navzájem. Když jezdím pracovně do zahraničí, setkávám se tam s úplně jinou mentalitou. Podnikatelé se podporují, i když mají továrny vedle sebe. V Čechách vám budou spíš házet klacky pod nohy a závidět třeba i to, jakým jezdíte autem. Nikdo nevidí, kolik je za podnikáním práce. Je mi nepříjemné se takovými věcmi zabývat, někdy ale prostě musím.

Jak jste spokojená s polskou kvalitou dodávek? V Čechách nemívá polské zboží dobrou pověst.

Musím se Poláků zastat. S kvalitou jsem měla problémy v Česku, lidem se tu nechce manuálně pracovat, každý by byl nejraději inženýr. Poláci jsou stále ještě pracanti, jen mají trochu jinak nastavené nároky na kvalitu. Stačí jim nižší kvalita výrobků, ovšem také za adekvátně nižší cenu. Hned ze začátku spolupráce jsem si tedy musela požadavky na kvalitu nastavit. Když mi ušili kabelku, řekla jsem jim, že to do Čech vůbec nemůžu přivézt a ani s tím nechci spojovat svou značku. Jim by tato kvalita stačila, zaplatili by za ni ovšem poloviční částku. I v Polsku ale ubývá odborníků, kteří by pořádně ovládali řemeslo. Mladé už tento obor neláká, jsem tedy sama zvědavá, jak to u našich sousedů bude vypadat za deset let.

Samozřejmě jsem se zajímala i o možnosti výroby v Asii, ale jejich kvalita výrobků mě velice odradila. Já vyrábím designové kousky, které není možné chrlit po tisících kusech. V tomto množství už by moje boty a kabelky ztratily punc originality. Navíc na trh uvádím každé tři měsíce novou kolekci.

Kde hledáte inspiraci pro svou novou kolekci?

Sleduju světové módní trendy, ale také používám klasický selský rozum. Chci, aby kabelka byla přizpůsobena české ženě a aby byla praktická. Proto je pro mě důležitý stálý kontakt se zákazníky a příliš nezastávám e-shopy, protože zákaznici nejraději osobně poradím, co si vybrat, aby jí kabelka slušela a obuv padla jako na míru.

Je vkus českých zákazníků hodně specifický?

Musím říct, že ano. Co právě frčí v Itálii, se k nám dostane za dva roky, a co je trendem v Polsku, začneme nosit až za rok. České ženy jsou hodně konzervativní a preferují pohodlnost. Proto všechny výrobky při tvorbě zkouším a pracuji na tom, aby byly i boty na podpatku opravdu pohodlné. Toho obchodníci, kteří jen překupují zboží, nikdy nedocílí.

Jak motivujete klienty, aby se k vám vraceli?

VIP klienti od nás získávají věrnostní karty, díky nimž obdrží automaticky výhody nákupů mých výrobků. K tomu jim poskytujeme výjimečné akce na nové zboží, takže vědí, co pro nás znamenají. Naše zákaznice se k nám vracejí rády a vědí, že u nás vždy najdou full servis, ochotu a porozumění.

Mnoho zákaznic si k nám vytvořilo takový vztah, že tu při nakupování stráví povídáním klidně i dvě hodiny. Oceňují například i náš individuální přístup, s jakým jim pomáháme k jejich krásnějším já.

Musíte ještě vůbec investovat do marketingu?

Díky tomu, že jsem už před rozvodem budovala značku v médiích několik let, v povědomí zákazníků zůstala. Problém ale je, že nyní existují souběžně dvě značky s podobným jménem, a já nechci, aby mě lidé srovnávali se starou značkou, protože při výrobě dbám více na originalitu a kvalitu. Proto jsem se rozhodla, že logo raději změním. Nyní mě tedy čeká další velký krok a do marketingu budu muset opět něco zainvestovat. Věřím však, že se povědomí o novém jménu mé značky bude opět šířit úspěšně.

Jak řešíte platby a odvod hotovosti? Naučili už se zákazníci platit kartou?

Musím říct, že jak kdy. Většina plateb jde přes kartu, po výplatě však zákazníci stále často platí v hotovosti. Mně to nevadí, protože ji používám pro platby za zboží. Dodavatelé ocení, když jim hned zaplatíte a nemusejí čekat na splatnost faktury. České koruny si tedy například v Polsku vyměním za zloté a hned jimi zaplatím.

Podle vašeho vyprávění se zdá, že se i vaše druhé podnikání úspěšně rozběhlo.

Ne všechno bylo vždy růžové a i já jsem párkrát zakopla. Otevřela jsem si prodejnu v Praze, ovšem narazila jsem na nekvalitní zaměstnance. Když máte prodavače, kterého práce nebaví a nenaplňuje, udělá jen minimální tržbu, ze které nemáte šanci pomalu ani zaplatit drahý pražský nájem. Takže jsem ve výsledku rok pracovala zadarmo, ale i s tím se podnikatel musí smířit.

Jaké jsou vaše další plány?

Nyní mám v Hradci Králové dvě prodejny a chtěla bych si otevřít ještě jednu. Zatím však čekám na to správné místo.

Tip Jany Dapecí pro začínající podnikatele

Stále počítat náklady, ale také se trochu odpoutat od země. Občasný risk je potřeba. Pro úspěšné podnikání je nezbytná pokora a dobří zákazníci, proto je nutné si je hýčkat a pracovat s nimi. Heslo „Náš zákazník, náš pán“ stále platí.

Jana Dapecí se vyučila dámskou krejčovou. Značku Dapi založila s manželem, po rozvodu o ni, stejně jako o téměř všechny prodejny a dodavatele, přišla. Nevzdala se, podnikání v oblasti módy znovu rozjela a vytvořila si novou úspěšnou značku Dapi Design. Nyní má v Hradci Králové dvě kamenné prodejny a prosperující e-shop. Rozhlíží se po prostoru pro třetí kamennou prodejnu.

Očima ČSOB

Ivana Proboštová, firemní bankéřka ČSOB

Spolupráci s Janou Dapecí bych okomentovala krásným citátem: „Kde je vůle, je i cesta.“ Jen někdy jsou cesty více klikaté, než by si člověk přál.

Zpočátku pro nás bylo velmi složité vyjít vstříc požadavkům na financování při rozjezdu podnikání pro nově vzniklou společnost, takže naše spolupráce možná nezačala tak úplně dle očekávání klientky. Nyní již začínajícím podnikatelům nabízíme pomocnou ruku a jsme schopni jim při individuálním posouzení poskytnout až 600 tisíc korun formou provozního nebo investičního úvěru. Jak společnost Dapi Design roste, přizpůsobujeme se jejím potřebám i nabídkou vhodných produktů.

Jana Dapecí svým zákaznicím poskytuje individuální přístup a řešení šité přímo na míru. Už si ověřila, že cena není jediným rozhodujícím faktorem nákupu. Tento přístup se dá aplikovat jak na tvorbu originálních kolekcí obuvi a kabelek, tak na nabídku bankovních služeb.  

Přeji značce Dapi Design mnoho úspěchů. Pro mne osobně a věřím, že i pro řadu dalších, je podnikatelský příběh Jany Dapecí velkou inspirací a je radost i potěšení u ní nakupovat.


Zpět